Zaloguj
reklama PIT-RADWAR

Zakupy francuskich Sił Operacji Specjalnych

Operatorzy Marine Commandos mają wprowadzić do swojego arsenału pojazd podwodny PSM3G opracowany przez ECA. Fot.: DR.

Francuskiemu Dowództwu Operacji Specjalnych (Commandement des Opérations Spéciales – COS), które powstało w 1992 r., podlega około 4500 operatorów. Za zakupy, tak jak i za szkolenie odpowiada oddzielnie każdy z trzech komponentów Sił Operacji Specjalnych, tj. Wojska Lądowe, Marynarka Wojenna oraz Siły Powietrzne i Kosmiczne.

Wszystkie trzy komponenty podlegające COS dokonywały ostatnio zakupów nowego sprzętu. Podlegający Dowództwu Sił Specjalnych Wojsk Lądowych 1. Pułk Spadochronowy Piechoty Morskiej (1er Régiment de Parachutistes d'Infanterie de Marine) zmodernizował uzbrojenie snajperskie. Dla żołnierzy walczących w Iraku i Syrii zakupiono kilkadziesiąt karabinów Cadex CDX-40 Shadow  kal. .408. CDX-40 ma mniejszą masę niż dotychczas używane karabiny kalibru .50 (FR-12.7 Hécate oraz Barrett M82), posiadają też większy zasięg strzału przekraczający 2000 m. Na uzbrojenie spadochroniarzy piechoty morskiej wprowadzono też karabinki szturmowe .300BO Sig-Sauer MCX.

13 Pułk Dragonów Spadochronowych (13e Régiment de Dragons Parachutistes) jednostka strategicznego, dalekiego i specjalnego rozpoznania testuje hybrydowy taktyczny bezzałogowy statek latający nieznanego typu. Obecnie francuskie siły zbrojne używają w Afryce taktycznych bsl Spy’Ranger produkowanych przez Thales, a od przełomu 2021 i 2022 r. mają używać też większych bsl Patroller produkowanych przez Safran.

Operatorzy Marine Commandos mają wprowadzić do swojego arsenału pojazd podwodny PSM3G opracowany przez ECA w ramach programu wartego 80 mln Euro dla jednostki płetwonurków bojowych Commando Hubert oraz Direction Générale de la Sécurité Extérieure. Ilość zakupionych pojazdów podwodnych i szczegóły wprowadzenia do służby pozostają tajne.

Commandos Marine mają też otrzymać do 2025 roku nową generację łodzi hybrydowych, które mają zastąpić używane do tej pory łodzie ETRACO.

Armée de l'air et de l'espace certyfikowały załogę pierwszego z trzech samolotów Airbus A400M. Zdecydowano też o zakupie nowych śmigłowców Airbus H225M, które zastąpić śmigłowce SA330 Puma. Nowe śmigłowce mają trafić do Escadron d’Hélicoptères 1/67 Pyrénées z Cazaux, która już posiada na swoim wyposażeniu dziesięć śmigłowców H225M. 1/67 zapewnia wsparcie francuskim Siłom Operacji Specjalnych i prowadzi bojowe operacje poszukiwawczo ratownicze. Francuskie H225M mogą tankować z samolotów Lockheed Martin KC-130J Super Hercules, a wkrótce też z A400M.

Ilustracja: Airbus.

W październiku 2020 r. NHIndustries i firmy partnerskie (Airbus Helicopters, Leonardo i Fokker) podpisały z NATO Helicopter Management Agency (NAHEMA) umowę na opracowanie ulepszonej wersji śmigłowca taktycznego NH90TTH dla francuskich Sił Operacji Specjalnych (TFRA Standard 2). partia 10 NH90 zamówionych już przez francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych za pośrednictwem Generalnej Dyrekcji Uzbrojenia (DGA), zostanie dostarczona w nowym standardzie na początku 2025 roku.

Wspólne programy zakupowe obejmują testy pojazdów terenowych Polaris zarówno quadów jak i buggy. Commandos Marine i 1er RPIMa używają już dwu- i czteromiejscowych pojazdów MRZR w Senegalu i Dżibuti, Air Parachute Commando 10 testuje quady Sportsman MV850.

Rozwój francuskich Sił Operacji Specjalnych nie obejmuje tylko nowych zakupów. Armée de l'air et de l'espace ogłosiło plany powołania Brigade des forces spéciales air (BFSA) w ramach koncepcji AIRFUSCO 2025. BFSA ma liczyć około 4200 żołnierzy w Escadron de Transport 3/61 Poitou, Escadron d’Hélicoptères 1/67 Pyrénées, jednostkach Commando Parachutiste de L’Air 10, 20 i 30. BFSA mają zostać też podporządkowane centrum szkolenia skoczków spadochronowych, centrum planowania operacyjnego wojsk lotniczych oraz centrum szkolenia przetrwania i ratownictwa.

Utworzenie BFSA ma na celu dalsze zwiększenie zdolności COS do wspierania operacji specjalnych na całym świecie. BFSA powinna mieć też silniejszą pozycję lobbystyczną, aby pozyskać większe fundusze od francuskiego Ministerstwa Obrony, na inwestycje w sprzęt nowej generacji. Plany obejmują dostawę wspomnianych wyżej 10 śmigłowców sił specjalnych NH90TTH, lekkich śmigłowców H160M, rozważany był też zakup śmigłowców CH-47 Chinook do wsparcia operacji specjalnych.

reklama PCO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc