17 lipca w stolicy Polinezji Francuskiej Papeete na Tahiti odbyła się uroczystość oficjalnego wcielenia do służby w Marine nationale oceanicznego okrętu patrolowego (POM, Patrouilleurs Outre-mer) Teriieroo to Teriierooiterai (P 780) typu Félix Éboué.
Uroczystości przewodził szef sztabu Marine nationale, admirał Nicolas Vaujour. Teriieroo to Teriierooiterai jest drugim, z sześciu planowanych, okrętów patrolowych przeznaczonych do zabezpieczenia witalnych interesów Republiki Francuskiej na wodach wokół francuskich Wspólnot Zamorskich (COM, collectivités d’outre-mer), Terytoriów Zamorskich (TOM, territoire d’outre-mer), Departamentów Zamorskich (DOM, département d'outre-mer) lub wspólnot terytorialnych o szczególnym statusie (CTSP, collectivités territoriales à statut particulier). Prototypowy Auguste Bénébig (P 779) stacjonuje w Numea stolicy Nowej Kaledonii (CTSP, https://zbiam.pl/pierwszy-francuski-patrolowiec-pom-w-drodze-do-portu-macierzystego), a do służby przyjęty został 25 lipca 2023 roku.
Seria okrętów patrolowych POM budowana jest przez francuską stocznię SOCARENAM (Société Calaisienne de Réparation Navale et Mécanique), która umowę na ich budowę otrzymała od Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia(DGA, Direction générale de l'armement) 3 listopada 2019 roku.
Teriieroo to Teriierooiterai zbudowany został w stoczni w Saint-Malo w regionie Bretania. Jego budowa rozpoczęta została w czerwcu 2021 roku podczas gdy wodowanie miało miejsce 6 września 2022 roku. Następnie okręt przeszedł do Boulogne-sur-Mer w celu doposażenia i uzbrojenia. Prace te trwały od 13 marca do 14 września 2023 roku, po czym jednostka przeszła do Calais i w oparciu o ten port realizowała próby morskie. W tym samym mieście 19 października 2023 roku odbył się chrzest nowej jednostki.
Od 12 listopada do połowy marca 2024 roku jednostka bazowała w Breście, gdzie załoga przygotowywała się do transoceanicznej podróży. Teriieroo to Teriierooiterai opuścił Brest 16 marca bieżącego roku i do swojego miejsca stałej dyslokacji w Papeete dotarł 23 maja po przebyciu ponad 13500 Mm. W trakcie rejsu P 780 odwiedził m.in.: Mindelo w Republice Zielonego Przylądka (23 – 27 marca), Rio de Janeiro (5-9 kwietnia), Buenos Aires (13–17 kwietnia), Ushuaia (24–26 kwietnia) oraz Valparaíso (2–6 maja). Tak długie przejście, poza samym przebazowaniem umożliwiło gruntowne przetestowanie nowo zbudowanej jednostki w różnych warunkach panujących na różnych akwenach.
Okręty patrolowe typu Félix Éboué mają konstrukcję mieszaną, kadłub zbudowany jest ze stali podczas gdy nadbudówki ze stopów aluminium. Legitymują się przy tym wypornością pełną 1300 ton przy wymiarach 80,0x11,8x3,5 m. Napęd skonfigurowany jest w układzie hybrydowym spalinowo–elektrycznym i umożliwia nadanie okrętom prędkości maksymalnej 24 węzłów oraz zasięg 5500 Mm. Uzbrojenie składa się z pojedynczego, zdalnie sterowanego stanowiska ogniowego Nexter Narwhal kal. 20 mm na dziobie, dwóch stanowisk dla WKM Browning M2HB kal. 12,7 mm oraz dwóch dla karabinów maszynowych FN MAG kal. 7,62 mm. Okręty tego typu są także pierwszymi, nowo budowanymi, jednostkami Marine nationale, które wyposażone są (lub zostaną w niedalekiej przyszłości) w lekkie taktyczne, morskie bezzałogowe aparaty latające SMDM (Système de Mini Drones aériens embarqués pour la Marine) typu Aliaca Evo (https://zbiam.pl/bezzalogowe-wzmocnienie-francuskiej-floty). Mini UAV typu Aliaca to stałopłat, w układzie dwubelkowym napędzany silnikiem elektrycznym z dwułopatowym śmigłem pchającym. Przy długości kadłuba 2,2 m rozpiętość skrzydeł wynosi 3,6 m. Energia zgromadzona w akumulatorach umożliwia przebywanie w powietrzu przez okres do 3 godzin poruszając się przy tym z prędkością do 74 km/h i zapewniając zasięg ok 27 Mm (50 km). Maksymalna masa startowa tego pojazdu to 16 kg, w oryginalnym ukompletowaniu podstawowym wyposażeniem jest stabilizowana głowica optoelektroniczna GX5 (przy czym istnieje możliwość dostosowania do własnych wymagań – w pewnych granicach). Jedną z cech UAV typu Aliaca Evo jest bardzo krótki, bo wynoszący zaledwie 15 minut, czas przygotowania aparatu do startu. W proces ten zaangażowanych jest zaledwie dwie osoby (aparat transportowany jest w dwóch skrzyniach i wymaga złożenia przez umieszczeniem na wyrzutni). W tym celu na pokładzie okrętu rozstawia się prostą konstrukcyjnie katapultę szynową. Odzyskiwanie pojazdu po zakończonej misji realizowane jest z kolei z wykorzystaniem rozstawianej na pokładzie siatki. Jego głównym zadaniem jest wydłużeniem horyzontu obserwacyjnego załogi okrętu, rozpoznanie oraz śledzenie niezidentyfikowanych jednostek w znacznej odległości od własnej platformy. SMDM może być też bardzo użyteczny także w operacjach poszukiwawczo–ratowniczych (SAR). POM wyposażone są w modułowy system dowodzenia Lyncea (w odmianie Patrol) opracowany przez Hensoldt Nexeya France. Stała załoga składa się z 30 osób, jednak na pokład zabrać można dodatkowo do 29 osób (na czas przejścia z Francji na Tahiti na pokładzie było 39 marynarzy).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu