23 lutego amerykańska Straż Wybrzeża poinformowała o wycofaniu z eksploatacji ostatniego samolotu poszukiwawczo-transportowego Lockheed Martin HC-130H Hercules. Systematycznie modernizowane, były intensywnie eksploatowane od 1974 roku.
Głównym zadaniem samolotów HC-130H Hercules były loty patrolowo-ratownicze na obszarze Oceanu Spokojnego, a także wsparcie działań antynarkotykowych w rozmaitych punktach świata. W ostatnich latach flota obejmowała osiemnaście egzemplarzy, które stacjonowały na Alasce, Hawajach i Florydzie. W przeciwieństwie do maszyn należących do US Air Force, HC-130H USCG nie były dostosowane od przekazywania paliwa w powietrzu przy pomocy giętkich przewodów tankujących.
Wycofanie samolotów HC-130H Hercules nie kończy historii eksploatacji maszyn rodziny C-130 w strukturach US Coast Guard. Od kilku lat, m.in. w miejsce wersji H, kupowane są kolejne egzemplarze HC-130J Super Hercules (obecnie w linii znajduje się dwanaście egzemplarzy, a zamówienia na kolejne są składane sukcesywnie). Z kolei część HC-130H nie kończy lotów – siedem egzemplarzy zostało bowiem przekazanych amerykańskiej Służbie Leśnej i obecnie są poddawane przebudowie do roli samolotów przeciwpożarowych, które będą wspierać służby lokalne, szczególnie na obszarze południowo-zachodniej części Stanów Zjednoczonych.
Obecnie poza samolotami HC-130J Super Hercules US Coast Guard eksploatuje inne typy turbośmigłowych maszyn patrolowo-ratowniczych. Są to Airbus HC-144A/B Ocean Sentry (osiemnaście sztuk), czyli zamerykanizowana wersja CN-235, a także czternaście MC-27J Spartan. Te ostatnie zostały przekazane przez US Air Force w ramach wymiany na używane HC-130H dla Służby Leśnej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu