Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Drugi polski C-130H Hercules rozpoczął proces reaktywacji

Wygląda na to, że drugi polski C-130H Hercules (85-0036) rozpoczął proces reaktywacji pozwalający na wykonanie lotu dostawczego do Polski. Fot. USAF

25 stycznia miłośnicy lotnictwa obserwujący ruch na składowisku samolotów w bazie lotniczej David-Monthan poinformowali, że strona amerykańska rozpoczęła proces reaktywacji C-130H Hercules noszącego rejestrację 85-0036. Zgodnie z dostępną wiedzą, jest to drugi egzemplarz przeznaczony dla Polski.

Zgodnie z dostępnymi informacjami, na mocy międzyrządowej umowy zawartej pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, Ministerstwo Obrony Narodowej przejęło za darmo pięć samolotów C-130H Hercules o rejestracjach 85-0035, 85-0036, 85-0037, 85-0038 oraz 85-0039. Strona polska zapłaci jedynie 14,3 mln USD za ich rozkonserwowanie, przegląd techniczny oraz przebazowanie do Polski – okresowy przegląd PDM ma zostać zrealizowany w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Zgodnie z, nieoficjalnymi, deklaracjami, które padały w kwietniu ubiegłego roku, zakładano, że pierwszy z „nowych” C-130H Hercules przyleci do Bydgoszczy do końca 2021 roku – niestety tak się nie stało. Pierwszy z polskich samolotów rozpoczął proces rozkonserwowania w sierpniu 2021 roku – nieoficjalnie kolejność prac nie jest uwarunkowana stanem technicznym poszczególnych egzemplarzy, lecz kolejnością ustawienia na składowisku AMARG. Obecnie brak informacji o terminie przebazowania do Bydgoszczy.

Zgodnie z dostępnymi informacjami, które w żaden sposób nie zostały zdementowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, dostawy C-130H Hercules do Polski zapoczątkują stopniowe wycofywanie z linii obecnie używanych C-130E. Drugi przegląd okresowy PDM w Polsce ma przejść jedynie egzemplarz o numerze 1501, którego resurs wyczerpie się w bieżącym roku, a kolejne mają być zastępowane przez wchodzące do linii po PDM C-130H. Niestety cały czas brak oficjalnego potwierdzenia tych informacji – Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych nie komentuje sprawy do czasu podpisania umów z należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 S.A. w Bydgoszczy.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

4 comments on “Drugi polski C-130H Hercules rozpoczął proces reaktywacji”

  1. Dobrze, że ratują nas darmowymi używkami bo byśmy dalej zajeżdżali Casy. Samolot klasy Herkulesa jest dla nas niezbędny i widać że otwarły nam się oczy w tym temacie. To co trzeba było przerzucać w kilku lotach mniejszymi maszynami, robi Herkules za jednym zamachem.

  2. A gdzież to my się wybieramy?? - podbijać świat, jak nasz stary, nowy przyjaciel?? - policjant (NKAWUD, UB. SB.itp) Świata. On już w Jałcie nas sprzedał. A teraz chce nas,Ukrainę i inne "demoludy" poświęcić aby utrzymać wojnę jak najdalej od swoich granic. To nie Rosja prze na zachód, dzięki któremu rośnie w potęgę, militarną, i gospodarczą, i amerykański biznes się tego boi. Jak USA nie sprowokują, Rosja na nikogo nie napadnie, bo nie stać jej na utrzymanie, tych terytoriów, zamieszkałych przez wyznawców amerykańskiego dobrobytu. A Jeżeli USA będą dalej prowokować zbroić za mldy $ jaj sąsiadów, to staniemy się radioaktywna pustynią.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc