14 kwietnia minister obrony Mariusz Błaszczak poinformował o podpisaniu umowy z rządem Stanów Zjednoczonych dotyczącej przejęcia z nadwyżek sprzętowych US AIr Force pięciu średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules.
Maszyny trafią do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i mają zwiększyć możliwości transportowe Sił Zbrojnych. Przylot pierwszego jest spodziewany w bieżącym roku. Wszystkie mają zostać przejęte poprzez procedurę EDA – maszyny są przejmowane za darmo. Ministerstwo Obrony Narodowej zapłaci 14,3 mln USD za rozkonserwowanie i przygotowanie do przebazowania do Polski.
Zgodnie z danymi Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, oferta przekazania Polsce pięciu samolotów C-130H Hercules została wystosowana 28 marca 2019 roku. W kolejnych miesiącach rozpoczęły się żmudne negocjacje, nieoficjalnie głównym elementem spornym było miejsce przeprowadzenia remontów głównych samolotów - strona polska (bazując na doświadczeniach z C-130E Hercules) chciała, aby maszyny zostały przebazowane do Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Ostatecznie tak się stanie.
Obecnie na składowisku AMARG w bazie Davis-Monthan w Arizonie znajduje się 60 samolotów C-130H Hercules pochodzących z jednostek US Air Force. Najstarszy z nich został wyprodukowany w 1974 roku, a najmłodszy w 1993. Egzemplarze przejęte przez Polskę wyprodukowano w 1985 roku, a służbę w US Air Force zakończyły w 2017 roku.
Co ważne wszystko wskazuje na to, że C-130H Hercules nie zastąpią obecnie eksploatowanych pięciu C-130E, a pozwolą na rozszerzenie możliwości transportowych jednostki w Powidzu. Cała piątka była w ciągu ostatnich lat systematycznie modernizowana i serwisowana siłami Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dobrze, że pozyskano te samoloty lecz ich wiek 36 lat jest dość poważny. Ważne jest aby zakłady lotnicze w Bydgoszczy rozwijały swoje kompetencje remontowe i obsługowe tego typu maszyn. Obecnie eksploatowane C-130E delikatnie mówiąc są już znacznie przestarzałe i wyeksploatowane dlatego też racjonalne wydaje się ich stopniowe wycofywanie zanim dojdzie do poważnych zdarzeń z powodów technicznych. Pozostaje jeszcze kwestia pozyskania kilku samolotów tankowania powietrznego dla naszej floty myśliwców i tutaj także można oprzeć się na platformie nowszej generacji C-130J Super Hercules. W najbliższych latach można się spodziewać modernizacji naszych mniejszych transportowców jakimi są CASA C-295M. Ciekawa jest także wersja C-295 AEW.
36-letnie samoloty słabo, z drugiej strony Harpia,Wisła,Miecznik,Narew, programy które wydają się ważniejsze, jedyny plus jaki widać to remonty w Bydgoszczy.
Dobrze się stało. Na nowe samoloty nie ma kasy, poza tym są pilniejsze potrzeby. Np: "Narew".
Jedne z najlepszych samolotów
Powidz wzbogaci sie o kolejne Herculesy 🙂 oby cieszyły oczy latem na niebie powidzkim i okolicach 🙂
Wczoraj dwa widziane na zachodnim niebie poznania w godzinach popołudniowych