Zaloguj

Co wiemy o nowych polskich C-130H Hercules

Polska przejmie pięć samolotów C-130H Hercules zamówionych przez Departament Obrony w 1985 roku i wycofanych w 2017 roku. Fot. USAF

19 kwietnia rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia, major Krzysztof Płatek, w odpowiedzi na pytania redakcji Zespołu Badań i Analiz Militarnych przekazał informacje dotyczące przejętych przez Ministerstwo Obrony Narodowej samolotach Lockheed Martin C-130H Hercules.

Zgodnie z udzieloną informacją Polska przejmie pięć maszyn, które w US Air Force nosiły rejestracje 85-0035, 85-0036, 85-0037, 85-0038 oraz 85-0039. Wszystkie zostały więc zamówione przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w roku podatkowym 1985 (zaczynającym się 1 października 1984 roku i kończącym się 30 września 1985 roku). Według części informacji, zostały wyprodukowane i dostarczone zamawiającemu w 1986 roku. Wszystkie były eksploatowane przez 357. Eskadrę Transportową - ich bazą macierzystą było lotnisko Maxwell w stanie Alabama. Co ciekawe jest to jednostka rezerwowa, co może sugerować niepotwierdzone obecnie informacje o stosunkowo niskim nalocie przekazywanych maszyn. Pomimo tego C-130H Hercules należące do powyższej jednostki brały udział w działaniach bojowych na Bliskim Wschodzie w latach 90. XX wieku, a także wspierały operacje na obszarze byłej Jugosławii.

Zgodnie z dostępnymi obecnie informacjami, cała piątka maszyn została wycofana z eksploatacji w okresie luty-wrzesień 2017 roku. Trafiły do bazy Davis-Monthan w Tuscon w stanie Arizona. Według nieoficjalnych danych pochodzących od amerykańskich miłośników lotnictwa egzemplarz o rejestracji 85-0038 zniknął już z ewidencji magazynowej składowiska AMARG - być może będzie pierwszym, który przyleci do Polski pod koniec bieżącego roku.

Dodatkowo major Płatek poinformował, że po przylocie do Polski przejdą obsługi okresowe Programmed Depot Maintenance – PDM w Wojskowych Zakładach Nr 2 S.A. w Bydgoszczy, natomiast planowany proces dodatkowego doposażenia w sprzęt lotniczy będzie realizowany zgodnie z wymaganiami Sił Powietrznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

8 comments on “Co wiemy o nowych polskich C-130H Hercules”

  1. to wziąć jeszcze przez EDA 2 pozostałe 85-0040 i 85-0041 w tym samym stanie oraz
    dodatkowo 4 (5) tankowce KC-130T, które weszły na AMARG w 2020 r. - czyli numery od 164181 najstarszy do 165363 najnowszy z bazy Steward NY - są na AMARG ledwie kilka miesięcy - BRAĆ 🙂 i sytuacja z tankowcami rozwiązana na długo

  2. @jurgen

    Ale ile wyniesie nas przebudowa F-16 i F-35 do tego, zeby byly w stanie tankowac poprzez elastyczny przewod?

  3. @wojtek - stawiasz sprawę ad absurdum, ale OK - jeśli już odwrotnie - ew. dodanie sztywnego boomu w C-130T - więc odpowiem również stawiając sprawę ad absurdum - to kosztuje mniej niż kupno nowego tankowca ze sztywnym boomem, na który nas nie stać i nie będzie stać do 2035 r (widziałem taką cenę - 240 mln USD / szt. - czyli 4 miliardy PLN za 4 szt 🙂

  4. @jurgen

    Generalnie obawiam sie, ze musimy sie pogodzic z tym, ze na dzis tankowiec ze sztwnym bomem nie jest dla nas. Nowe sa za drogie (Amerykanie placa $180M za sam samolot), przerobki 767 zas Amerykanie ucieli kiedy nowy KC-46 pojawil sie na horyzoncie, a na C-130 jeszcze nikt nie widzial bomu. A poniewaz samoloty, ktore Pan wymienil, swoje lata juz maja, to watpie zeby doczekaly do tego az taka mozliwosc zaistnieje. To beda lata pracy, zeby posadzic bom na Herculesa. A i tak nikt nie odwazy sie wtedy wstawic tego sztywnego bomu na starego C-130H, bo szansa bedzie spora, ze cena przerobki bedzie bliska cenie kupna nowego samolotu.

    Dlatego, pomimo, ze absurdalne, to najszybsza i najtansza opcja jest przerobka F-16. W latach 90tych USAF moglo to robic za ok pol miliona od sztuki. Wiec dzis i dla nas to wyniesie pewnie tyle co koszt jednego Pegasusa.

    Jednak pojawi sie problem z F-35.
    Koniec koncow moze sie okazac, ze 2 takie bardzo drogie KC-46 nie beda wygladaly az tak zle jak to si emoze na pierwszy rzut oka wydawac 🙂

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc