Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Wodowanie przyszłego USCGC Argus

Fot. Rick Scott

27 października w stoczni Eastern Shipbuilding Group w Panama City w stanie Floryda odbyła się uroczystość wodowania prototypowego kutra typu Heritage, przyszłego USCGC Argus (WMSM-915).

Jednostka została zamówiona we wrześniu 2016 roku, a położenie stępki miało miejsce 28 kwietnia 2020 roku. Obecny harmonogram zakłada, że wcielenie do służby będzie mieć miejsce pod koniec września przyszłego roku. Pierwszym portem macierzystym będzie San Pedro w Kalifornii. Według planów, umożliwi to zapoczątkowanie procesu wycofywania ze służby obecnie eksploatowanych kutrów typów Famous oraz Reliance, które były budowane w stoczniach amerykańskich w latach 1962-1989). Jednostki będą zdolne do realizacji długotrwałych misji patrolowych poza portami, a dzięki wyposażeniu i uzbrojeniu, mają stanowić ważny element wsparcia dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych oraz większych kutrów US Coast Guard, czyli typu Legend.

Podobnie jak w przypadku tych ostatnich, również typ Heritage jest formalnie klasyfikowany jako „kuter”. Nie należy jednak odbierać tego dosłownie, a nazewnictwo jest efektem tradycji sięgającej XVIII i XIX wieku. Patrolowce będą miały wymiary 110×16 m i wyporność pełną około 4500 ton. Napęd składający się z dwóch silników wysokoprężnych MAN 16V28/33D ma pozwolić na osiągnięcie prędkości 24,5 węzłów. Zapasy pokładowe umożliwią wykonywanie patroli trwających do 60 dni bez potrzeby ich uzupełniania. Uzbrojenie obejmie armatę BAE Systems Bofors Mk 110 kalibru 57 mm, zdalnie sterowane stanowisko BAE Systems Mk 38 Mod 3 z armatą 25 mm, wielkokalibrowe karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm. Na rufie przygotowano infrastrukturę do wielozadaniowego śmigłowca pokładowego Airbus MH-65 lub Lockheed Martin MH-60. Kutry zostaną wyposażone w stację radiolokacyjną Saab AN/SPS-77 Sea Giraffe, system walki elektronicznej AN/SLQ-32C(V)6, wyrzutnie celów pozornych Mk 53 Mod 10 Nulka.

Obecnie w stoczni Eastern Shipbuilding Group prowadzone są zaawansowane prace przy czterech pierwszych kutrach. Poza zwodowanym prototypem mowa o dwóch seryjnych jednostkach, których bryły kadłubów można zaobserwować na placach stoczniowych (przyszłe USCGC Chase oraz USCGC Ingham). W październiku ubiegłego roku zapoczątkowano także proces cięcia blach czwartego, czyli przyszłego USCGC Rush. Na mocy kolejnych umów wykonawczych, siedem kolejnych zostanie zbudowanych w stoczni Austal USA w Mobile w stanie Alabama (z opcją na cztery kolejne). Docelowo seria może liczyć do 25 jednostek. Decyzje w sprawie ulokowania budowy pozostałych nie zapadły.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc