Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Szybki pływający szpital dla US Navy

Wizualizacja szybkiego okrętu transportowego z rozszerzonym zapleczem medycznych EPF Flight II. Fot. Austal USA

25 lutego w stoczni Austal USA w Mobile w Alabamie ochrzczono USNS Cody, pierwszy z szybkich katamaranów transportowych drugiej serii typu Spearhead. Jednostki odmiany Flight II mają poszerzone zdolności niesienie pomocy medycznej.

USNS Cody (T-EPF-14) to 14. jednostka klasy EFP (Expeditionary Fast Transport, pol. szybki transportowiec ekspedycyjny) typu Spearhead, zbudowana w układzie katamarana, z przeznaczeniem dla US Navy. To równocześnie pierwszy okręt wersji Flight II i pierwszy upamiętniający miasto Cody w stanie Wyoming.

Jednak ważniejszym jest fakt, że w przeciwieństwie do poprzedników, EPF Flight II zapewnia zdolność medyczną Role 2E (rozszerzoną), która obejmuje między innymi: wtórną opiekę zdrowotną stworzoną wokół podstawowej chirurgii; oddział intensywnej opieki medycznej; łóżka oddziałowe; ograniczone wsparcie rentgenowskie, laboratoryjne i stomatologiczne. Konstrukcja katamaranu EPF zapewnia stateczność na morzu, co pozwala chirurgom na wykonywanie procedur medycznych w trakcie operacji w pokładowym bloku zabiegowym. Zwiększone możliwości wspierania działań lotniczych z udziałem przemiennopłatów transportowych Bell Boeing V-22 oraz wodowania i wybierania 11-metrowych sztywnokadłubowych łodzi pneumatycznych (RHIB) uzupełniają wyposażenie medyczne okrętu. Te ulepszenia serii Flight II, wraz z uzyskiwaną prędkością, manewrowością i dostępem do płytkich wód, są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi wsparcie misji przyszłych rozproszonych operacji morskich i bazach ekspedycyjnych na całym świecie. EFP Flight II zachowuje przy tym zdolność Flight I do wspierania innych misji, w tym podstawowych zdolności logistycznych.

USNS Cody jest jednym z dwóch okrętów EPF Flight II budowanych przez Austal USA, a trzeci jest w trakcie kontraktowania. Nowy okręt pojawia się w momencie, gdy oddział medyczny US Navy rozpoczyna transformację, aby sprostać wyzwaniom związanym z ogromnymi dystansami w rejonie Indo-Pacyfiku.

W ciągu ostatnich dwóch dekad operacje amerykańskich sił zbrojnych były zakorzenione w konfliktach w Afganistanie i Iraku. Medycyna US Navy, która leczy marynarzy i marines, była w stanie stworzyć system, który pozwalał ludziom na ratunek w ciągu „złotej godziny” ze względu na bliskość obszarów medycznych i stref walki. W tym przypadku wskaźnik przeżywalności wynosił 98 procent. Ale wraz z przejściem do środowiska morskiego, odległości są ogromne, dlatego potrzebne są nieduże, szybkie i manewrowe okręty szpitalne do utworzenia wysuniętych placówek opieki i chirurgii.

Okręty EPF Flight II będą wspomagać przyszłe Ekspedycyjne Okręty Medyczne EMS (Expeditionary Medical Ship, bazujące konstrukcyjnie na EPF), które będą zdolne do kompleksowych, wielodyscyplinarnych działań szpitalnych.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc