25 lipca ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, w odpowiedzi na pytania redakcji Zespołu Badań i Analiz Militarnych poinformował, że do wstępnych konsultacji rynkowych w programie CKPEiRT (Ciężkiego Kołowego Pojazdu Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego) zgłosiło się sześć podmiotów.
Powyższa lista została zamknięta 15 lipca. Obejmuje następujące podmioty krajowe: AMZ-Kutno S.A., H.Cegielski-Poznań S.A., Rosomak S.A., Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., ANT Sp. z o.o. oraz Jelcz Sp. z o.o.. W ramach projektu planowane jest zidentyfikowanie dostępnych na rynku rozwiązań konstrukcyjnych w zakresie pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego, zdefiniowanie możliwości potencjału krajowego i zagranicznego do realizacji projektu, sprecyzowanie uwarunkowań dotyczących systemu zabezpieczenia logistycznego i szkolenia, oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania sprzętu wojskowego, wstępne ustalenie terminów pozyskania CKPEiRT, ustalenie możliwości zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, w tym możliwości i warunków przeniesienia technologii produkcji i serwisowania sprzętu do podmiotów krajowego przemysłu obronnego.
Obecnie w strukturach Wojska Polskiego znajdują się 27 pojazdy Hardun, które zostały dostarczone (w latach 2019-2020) przez należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. zakłady Rosomak S.A.. Poza powyższym, gotowym rozwiązaniem (które wymagałoby modyfikacji związanych z rozwojem sektora motoryzacyjnego oraz wymagań wojska) drugim podmiotem (spośród chętnych), które ma przygotowany projekt jest Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. – mowa o KWZT-1 Mamut, który (pod oznaczeniem KWZT-3) trafił do sił zbrojnych Republiki Czeskiej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Wydaje się logiczne i racjonalne aby ujednolicać i dążyć do unifikacji sprzętowej w armii a nie mnożyć nowych platform w danych kategoriach i te pojazdy powinny być maksymalnie jednolite.