Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Straż Graniczna szuka dostawcy dwóch kolejnych samolotów patrolowych

Straż Graniczna uruchomiła postępowanie przetargowe dotyczące zakupu kolejnych dwóch samolotów patrolowych. Co ciekawe, tym razem mowa o konstrukcji napędzanej silnikami turbowentylatorowymi. Fot. Straż Graniczna

17 marca Komenda Główna Straży Granicznej opublikowała zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym, którego celem jest zakupu kolejnych dwóch samolotów patrolowych przeznaczonych dla powyższej formacji.

Jak wskazuje zamawiający, przedmiotem postępowania jest zakup dwóch maszyn wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2022 roku wyposażonych w system obserwacji lotniczej, system AIS (automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych) oraz system łączności satelitarnej z dostępem do szerokopasmowego internetu. Jak wskazuje specyfikacja mowa o maszynach o napędzie dwusilnikowym, turbowentylatorowym. Co ciekawe, opcjonalnie oferenci mogą także zaoferować jednosilnikową maszynę turbośmigłową (jednak w tym przypadku gwarantuje to utratę 20 punktów w ocenie komisji przetargowej). Kabina ma pozwolić na zabranie pięciu członków załogi, w tym jednego pilota, dwóch operatorów systemów pokładowych oraz dwóch dodatkowych członków misji. Maksymalna masa startowa ma wynosić od 4700 do 5000 kg (przy czym ładowność użyteczna minimum 590 kg). Poza realizacją zadań nad obszarami morskimi (w granicy polskich wód terytorialnych oraz strefy wyłączności gospodarczej) samoloty mają dysponować zestawami map elektronicznych całego terytorium państwa polskiego oraz województw i obszarów administracyjnych (o randze województw) przylegających do granicy lądowej z Polską i należących do krajów ościennych (Niemiec, Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Liwy oraz Rosji). Zestaw map ma także obejmować wyłączne strefy ekonomiczne nad obszarami Morza Bałtyckiego wraz z wodami przybrzeżnymi Obwodu Kaliningradzkiego i Republiki Federalnej Niemiec,, a także wyłącznych stref ekonomicznych Portugalii (z wyłączeniem rejonu Azorów), Hiszpanii, Francji, Włoch, Grecji, Cypru, Malty oraz Senegalu.

Poza układem napędowym (preferowanym turbowentylatorowym) oraz ładownością użyteczną, trzecim podlegającym ocenie będzie cena (60 punktów). Podmioty zainteresowane udziałem w postępowaniu mają czas na składanie ofert do 10 maja bieżącego roku, natomiast rozstrzygnięcie może mieć miejsce do 6 września. Realizacja zamówienia ma trwać do szesnastu miesięcy, jednak nie później niż do 10 grudnia 2024 roku. Jak wskazuje zamawiający, zamówienie nie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Mają to być kolejne dwa samoloty patrolowe w strukturach Straży Granicznej. W ostatnich latach formacja zakupiła trzy zaawansowane maszyny patrolowe pozwalające na wykonywanie lotów nad obszarami morskimi oraz lądem. Mowa o pojedynczym PZL M28 Skytruck oraz dwóch Let L-410UVP E-20. Te ostatnie zostały zakontraktowane w styczniu 2019 roku i formalnie odebrane w listopadzie 2020 roku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Straż Graniczna szuka dostawcy dwóch kolejnych samolotów patrolowych”

  1. Przy takiej masie, ilości załogi i napędzie 2x turbowentylator, to...jakiś mały dyspozycyjny typu Honda HA-420, Phenom 100, Citation M2. W sumie niewiele jest tego typu samolotów. Ewentualnie Pilatus PC-12.
    Nasz Flaris by się wpisywał, tylko że ma 1 silnik odrzutowy i niewielką kabinę

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc