28 sierpnia, w dniu Święta Lotnictwa Polskiego, Straż Graniczna poinformowała o planach modernizacji parku sprzętowego statków powietrznych.
Zgodnie z deklaracjami, w pierwszej kolejności można spodziewać się przetargów na zakup następców dla samolotów PZL-104MF Wilga 2000 oraz śmigłowców PZL Kania. W obu przypadkach Straż Graniczna eksploatuje po cztery egzemplarze wymienionych typów (piąta Kania została już wycofana ze służby) - z całą pewnością rywalizacja może być ciekawa i skupić uwagę czołowych producentów samolotów i śmigłowców odpowiadających potrzebom użytkownika.
W ostatnich miesiącach Straż Graniczna odebrała dwa nowe wiropłaty - Robinson R44 przeznaczony do szkolenia i treningu, a także Airbus H135. Jeszcze w bieżącym roku powyższa formacja ma odebrać dwa samoloty patrolowe L-410UVP-E-20, które zwiększą możliwości operacyjne nad Morzem Bałtyckim.
Do głównych zadań lotnictwa Straży Granicznej należy prowadzenie działań obserwacyjno-rozpoznawczych, których celem jest przeciwdziałanie nielegalnej migracji oraz walka z przemytem. Statki powietrzne, będące w zasobach SG, wykorzystywane są także w akcjach poszukiwawczych. Przy ich użyciu prowadzone są również operacje lotnicze na granicy lądowej i morskiej. Od roku 2009 do chwili obecnej (średnio 2 razy w roku) statki powietrzne SG aktywnie uczestniczą we Wspólnych Operacjach koordynowanych przez Agencję Frontex. Większość misji odbywa się w rejonie Morza Śródziemnego w ochronie granicy morskiej takich państw jak Grecja, Włochy czy Hiszpania i trwa od 30 do 45 dni. Jeszcze w tym roku planowana jest realizacja Wspólnej Operacji Indalo w Hiszpanii z udziałem śmigłowca W-3AM Anakonda.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Straż Graniczna |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu