Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

SNA Perle wrócił do służby

Fot. Marine nationale

30 czerwca, po serii prób morskich, francuski szturmowy okręt podwodny z napędem jądrowym SNA Perle zakończył okres napraw po fatalnym pożarze i planowego remontu. Oznacza to powrót okrętu do cyklu operacyjnego.

Komisja złożona z przedstawicieli francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia (DGA), Służby Wsparcia Floty (SSF), Stałego Komitetu ds. Programów i Prób (CPPE) oraz Eskadry Szturmowych Okrętów Podwodnych z Napędem Jądrowym (ESNA) zatwierdziła zgodność techniczną okrętu i jego zdolność do bezpiecznego zanurzania.

Przypomnijmy, szturmowy okręt podwodny z napędem jądrowym (sous-marin nucléaire d’attaque, SNA) Perle typu Rubis, został ciężko uszkodzony w wyniku pożaru 12 czerwca 2020 roku. Jednostka odbywała remont planowy (IPER) w Tulonie. Główne zniszczenia objęły część dziobową okrętu, szczególnie elementy kompozytowe kadłuba lekkiego, ale też deformacje mocnego, instalacji balastowej i innych w wyniku działania wysokiej temperatury. 22 października 2020 roku francuska minister sił zbrojnych, Florence Parly, podjęła decyzję o naprawie Perle w Cherbourgu i przedłużeniu służby prototypowego SNA Rubis, do 2022 roku.

Po analizie strat opracowano technologię naprawy Perle. Zdecydowano o wykorzystaniu podzespołów Saphira, pierwszego okrętu typu Rubis wycofanego z kampanii we francuskiej flocie (było to w lipcu 2019 roku). Jednostka ta została odstawiona w stoczni w Cherbourgu w oczekiwaniu na utylizację.

Po tym zakontraktowano transport Perle statkiem z Tulonu nad Morzem Śródziemnym do Cherbourga nad kanałem La Manche. Perle wydokowano na początku stycznia 2021 roku z użyciem podnośnika, po czym rozpoczęto rozcalanie jednostki od cięcia pokładów, grodzi, kabli, rur itp. Palenie poszycia kadłuba mocnego było ostatnią częścią przygotowań do oddzielenia zniszczonej części dziobowej od rufy. SNA Saphir stał się dawcą podzespołów kadłuba, które „przeszczepiono” do naprawianej Perle. W tym celu rozcięto obydwa kadłuby za kioskiem - odpowiednio w lutym i marcu 2021 roku, następnie rozsunięto części i precyzyjne ustawiono „połówki” na transporterach na początku tego miesiąca. W dalszej kolejności zespawano kadłub mocny powstały z dwóch części, a potem przebudowano pokłady wewnętrzne w rejonie łączenia. Dotyczyło to wielu kabli, odcinków armatury i połączeń. Pięć miesięcy po rozpoczęciu prac, nieuszkodzona tylna część Perle została zmontowana z dziobową od Saphira.
Wykonanie takiej hybrydy dwóch podwodnych było operacją innowacyjną. Około 100 000 roboczogodzin prac inżynierskich było konieczne, aby zaktualizować obszar okrętu o długości około 1,4 m, dodany w miejscu styku połówek do pierwotnej konstrukcji, oraz miejsca łączenia przewodów i rur biegnących od dzioba do rufy. Istotne prace związane z rozplanowaniem obszaru skrzyżowania zostały wykonane przy użyciu cyfrowego modelowania 3D. Stworzono komputerowe odwzorowanie nowego obszaru w miejscu łączenia, w którym zdefiniowano trasy torów kablowych, armatury, miejsca montażu podpór itp. Ten model trójwymiarowy pozwolił również elektrykom i monterom rur przećwiczyć swoje zadania w wirtualnej rzeczywistości przed rzeczywistym wykonywaniem czynności na pokładzie.

Fot. Marine nationale

SNA Perle wznowił IPER w Tulonie pod koniec 2021 roku. Po opuszczeniu doku 10 listopada 2022 roku rozpoczął próby przy nabrzeżu. Pierwsza dywergencja (rozruch) reaktora miała miejsce 8 grudnia 2022 roku. Pierwsze statyczne zanurzenie w porcie w Tulonie 22 maja 2023 roku oznaczało rozpoczęcie prób morskich. Podczas IPER SNA Perle został zakwalifikowany do użycia nowych torped elektrycznych Naval Group F21 stosowanych w uzbrojeniu SNA typu Suffren. Podczas prób kwalifikacyjnych okręt wystrzeli ćwiczebną F21.

SNA Perle (S 606) jest ostatnim z sześciu okrętów podwodnych typu Rubis, rozpoczął on czynną służbę 7 lipca 1993 roku. Po remoncie jest o 1,4 m dłuższy (do tej pory mierzył 73,6 m), a dodatkowa objętość powstała po wspawaniu sekcji na śródokręciu została wykorzystana do integracji nowej instalacji elektrycznej oraz zapewnienia dwóch nowych miejsc dla załogi. Okręty typu Rubis będą stopniowo zastępowane przez SNA nowego typu Suffren (Barracuda).

SNA Perle stacjonuje w bazie morskiej w Tulonie. Jego przywrócenie do służby było konieczne w związku z terminarzem wprowadzania do linii ich następców - SNA Suffren. Planowane jest jego pozostanie w kampanii do 2028 roku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc