Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Francuski Thetis w Gdyni

Francuski okręt badawczy Thétis (A 785) typu Lapérouse wchodzi do gdyńskiego portu. Fot. Marcin Chała

23 marca przy nabrzeżu Portu Wojennego w Gdyni w basenie IX zacumował okręt badawczy Thétis (A 785) typu Lapérouse francuskiej Marynarki Wojennej (Mn, Marine nationale).

Co prawda Thétis  nie jest tak widowiskową nowością w gdyńskim porcie jak np. francuska fregata Aquitaine (D 650, która przebywała w Gdyni w dniach 13-15 marca bieżącego roku, https://zbiam.pl/pierwsza-wizyta-francuskiego-fremma-w-polsce), nie mniej jednak jest to stosunkowo ciekawa jednostka. A 785 przeznaczony jest do realizacji różnego rodzaju badań i eksperymentów w dziedzinie walki przeciwminowej, szczególnie związanych z nowymi metodami wykrywania zagrożenia minowego, stąd też klasyfikowany jest w Mn jako BEGM (bâtiment d'expérimentation de la guerre des mines). Jego drugorzędnym zadaniem jest wypełnianie zadań okrętu dowodzenia siłami przeciwminowymi, wsparcie grup nurków minerów a także realizacja zadań patrolowych. Jego miejscem stałej dyslokacji jest baza morska w Breście (arsenal de Brest). Początkowo wchodził w skład sił przeciwminowych Marine nationale GDM (La force de guerre des mines), które od 2000 roku weszły w skład La force d'action navale (FAN). Okręt zbudowano w należącej do DCNS (obecnie Naval Group) stoczni L'arsenal de Lorient. Jest trzecim z pięciu okrętów typu  Lapérouse, które zbudowano w latach 1985-1991 (spośród nich trzy ukończono jako jednostki hydrograficzne a jedną jako patrolową). Stępkę Thétis ‘a położono 8 marca 1986 roku, wodowanie miało miejsce 15 listopada 1986 roku a do służby wszedł on 9 listopada 1988 roku. Legitymuje się wypornością pełną 1050 ton przy wymiarach 59,0 x 10,9 x 3,63 m. Układ napędowy składa się z dwóch silników  wysokoprężnych SACM-Wärtsilä UD 30V12M6 o mocy po 955 kW oraz dwóch silników elektrycznych (dla małych prędkości). Ruch postępowy zapewniają dwie śruby o skoku zmiennym a dla poprawienia możliwości manewrowych na dziobie zainstalowany jest ster strumieniowy o mocy 147 kW. Prędkość maksymalna to 15 węzłów, podczas gdy przy ekonomicznej 12 węzłów jest w stanie przebyć do 6000 Mm. Uzbrojenie jest więcej niż symboliczne i składa się z dwóch WKM Browning M2HB kal. 12,7 mm, które zainstalowane są na postawach słupkowych przed sterówką. Załoga składa się z dwóch oficerów, i 36 podoficerów i marynarzy. Dodatkowo na pokład może zostać zaokrętowanych do 10 specjalistów.  Thétis wyposażony jest w dwa rodzaje pojazdów bezzałogowych pojazdów podwodnych w tym Saab Double Eagle (z sonarem TSM 2022 Mk3) oraz znacznie większy UAV typu GESMA Redemor (6 ton masy i 3,8 m długości). Dowodzona przez kapitana  Daniela Bienfait’a jednostka (objął on stanowisko 25 sierpnia 2022 roku) odwiedziła Polskę po raz pierwszy. Gdynia jest także pierwszym portem do którego Thétis wszedł po wejściu na wody Morza Bałtyckiego. Przeszedł on bowiem Kanał Kiloński 21 marca.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc