5 grudnia w stoczni NVL Group Peene-werft w Wolgaście rozpoczęto palenie arkuszy blach do produkcji pierwszej fregaty wielozadaniowej Klasse 126. Cztery okręty tego typu zamówiono dla Deutsche Marine.
Fregaty typu 126, znane wcześniej jako Mehrzweckkampfschiffe 180, czyli wielozadaniowe okręty bojowe MKS180, od 2028 roku zaczną zasilać niemiecką marynarkę wojenną. Ich budowę zlecono holenderskiej grupie stoczniowej Damen Schelde Naval Shipbuilding (obecnie Damen Naval), która wygrała przetarg i zawarła umowę z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) 19 czerwca 2020 roku. Cztery fregaty F126 będą kosztowały ok. 4,6 mld EUR, przy czym umowa otwiera drogę do zamówienia dodatkowej pary z dostawą po roku 2030.
Przy wyporności ok. 10 000 ton i długości 166 m, będą to okręty wielkości niszczycieli, a przy tym staną się największymi jednostkami bojowymi zbudowanymi w Republice Federalnej Niemiec po II wojnie światowej. Konstrukcja platformy pozwoli na operowanie globalne, w tym w rejonach tropikalnych oraz okołobiegunowych.
Produkcja odbędzie się w całości w Niemczech i będzie realizowana przez trzy stocznie. W NVL Peene-werft w Wolgaście powstaną rufowe części fregat. Gotowe zostaną przeholowane do Kilonii, gdzie w stoczni German Naval Yards Kiel będą scalane ze zbudowanymi tam częściami dziobowymi. Całe kadłuby z nadbudówkami, będą następnie przetransportowane drogą morską do hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej od 2016 roku do grupy Fr. Lürssen Werft (dziś NVL Group). Tam odbędzie się końcowe wyposażanie, próby stoczniowe i próby zdawczo-odbiorcze. Prototyp ma być przekazany BAAINBw w 2028 roku.
18 listopada 2020 roku Damen i Thales zawarły umowę na dostawę i integrację systemu walki FüWes (Führungs- und Waffeneinsatzsystems) do fregat F126, za ok. 1,5 mld EUR. Zgodnie z nią, jednym z zasadniczych sensorów obserwacji technicznej będzie wielofunkcyjny system radiolokacyjny Thales APAR Block 2 wspierany przez radar Hensoldt TRS-4D - wszystkie z aktywnymi antenami ścianowymi AESA. Do zarządzania systemem walką posłuży najnowsza odmiana CMS Thales TACTICOS.
Fregaty F126 będą dużymi okrętami wielozadaniowymi, większymi nawet od wprowadzonych niedawno do służby jednostek typu F125 Baden-Württemberg, wypierających 7200 ton, przewyższających wszystkie jednostki bojowe Deutsche Marine. Przejmą od nich również ideę „intensywnej eksploatacji”, czyli będą mogły przebywać większą liczbę dni w roku na morzu w stosunku do starszych okrętów, rzadziej odbywać się będą planowe przeglądy i naprawy okresowe. Fregaty obsadzą po dwie mniej liczne załogi (do 140 osób plus 70 miejsc dodatkowych) zmieniające się nawet na morzu, w oddaleniu od bazy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu