Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Przyczyny wycofania bojowych wozów piechoty Warrior

Na rezygnację z modernizacji bwp Warrior składa się wiele powodów, które przedstawił szef Sztabu British Army gen. Mark Carleton-Smith. Fot. MoD/Crown Copyright

20 maja gen. Mark Carleton-Smith, szef Sztabu Wojsk Lądowych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, poinformował o przyczynach zarzucenia programu modernizacji bojowych wozów piechoty Warrior.

W opublikowanym w marcu dokumencie strategicznym „Obrona w erze rywalizacji” przewidziano wycofanie bojowych wozów piechoty FV510 Warrior, pozostających w służbie od lat 80. (obecnie British Army użytkuje 80 pojazdów). Na program ich modernizacji do standardu Warrior 2 (program Warrior Capability Sustainment Programme, WCSP) wydano już 430 mln GBP z przewidywanych pierwotnie 800 mln GBP za modernizację około 275 pojazdów. Program zakładający m.in. wymianę wieży na zupełnie nową i silniej uzbrojoną, był w momencie podjęcia decyzji o rezygnacji z niego opóźniony o siedem lat. Właśnie opóźnienie, obok wzrostu kosztów o ponad 225 mln GBP (a więc po przekroczeniu 1 mld GBP), i zaawansowanego (zdaniem przedstawicieli British Army) wieku pojazdów, Carleton-Smith wskazał jako bezpośredni powód rezygnacji z programu WCSP. Drugim ma być transformacja brytyjskich sił zbrojnych, jaka ma dokonać się w ciągu bieżącej dekady zgodnie z zamierzeniami opublikowanymi we wspomnianym dokumencie. Według Carleton-Smitha, British Army ma „zostawić za sobą XX wiek”, a Warrior miał być właśnie jej elementem składowym. Brytyjscy żołnierze potrzebują szybszego pojazdu o większym zasięgu, ponieważ przyszłe pole walki ma przypominać „znacznie bardziej Mosul, Rakkę i Faludżę, niż Nizinę Środkowoeuropejską”, tj. przewidywane podczas zimnej wojny pole starcia między NATO a Układem Warszawskim. Takim pojazdem dopasowanym do przyszłego pola walki ma być GTK Boxer, zamówiony przez Wielką Brytanię pod koniec 2019 r. (patrz WiT 12/2019). Spółka joint venture RBSL ma dostarczyć ponad 500 wozów między końcem 2022 r. a początkiem lat 30. Ze względu na konieczność zastąpienia Warriorów Carleton-Smith wspomina, że British Army zamierza podjąć negocjacje w celu przyspieszenia produkcji Boxerów i zwiększenia liczby zamówionych pojazdów. Planowane jest też opracowanie kolejnych wersji wozu, m.in. z silniejszym uzbrojeniem. Modyfikacja zamówienia miałaby pozwolić na wycofanie Warriora w połowie dekady.

Co ciekawe, wg części brytyjskich komentatorów, rezygnacja z modernizacji Warriora ma przykryć porażkę programu (wspomniany wzrost kosztów i opóźnienie) oraz brak pomysłu British Army na przyszłe formacje ciężkie. Pojawiają się głosy, że Boxery nie będą w stanie współdziałać ze zmodernizowanymi czołgami Challenger 3 (patrz WiT 5/2021) równie skutecznie jak pojazdy gąsienicowe. Nie ma wśród nich zgodności co do realnej do zaakceptowania alternatywy ‒ część wskazuje na możliwość wykorzystania opracowywanych dla British Army pojazdów rodziny Ajax, lecz i ten program notuje poważne opóźnienie, a British Army nie otrzymała żadnego wozu zdatnego do służby, mimo wydania 3,47 mld GBP na realizację programu.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Przyczyny wycofania bojowych wozów piechoty Warrior”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc