Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwszy niderlandzki AH-64E Guardian dostarczony

Pierwszy AH-64E Guardian w barwach Sił Powietrznych Niderlandów. Fot. Boeing

25 października Boeing poinformował o dostarczeniu Siłom Powietrznym Niderlandów pierwszego egzemplarza śmigłowca bojowego AH-64E Guardian. Łącznie powyższy użytkownik odbierze 28 wiropłatów, które są budowane w konfiguracji v6.


Niderlandy podpisały międzyrządową umowę LoA ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie przebudowy AH-64D Apache Longbow do nowej wersji we wrześniu 2018 roku. Całość prac ma zostać zrealizowanych do końca 2025 roku, a pierwsza transza (obejmująca jedenaście sztuk) została zakontraktowana w sierpniu 2019 roku (poza przebudową, do marca 2024 roku, obejmuje także dostawę symulatora przeznaczonego do szkolenia załóg). Ich dostawa do zakładów Boeinga została zrealizowana na przełomie 2020 i 2021 roku. Uruchomienie procesu montażu ostatecznego pierwszego AH-64E dla powyższego użytkownika została zapoczątkowana w maju bieżącego roku.

Procedura przebudowy do wersji AH-64E Guardian śmigłowców wcześniejszych wersji jest standardową. Podobnie program jest realizowany na potrzeby armii amerykańskiej, a taka opcja jest także oferowana innym użytkownikom wiropłatów tej rodziny. W przypadku wersji AH-64E Guardian, obecnie w Europie są eksploatowane przez amerykańskie siły zbrojne, a także dostarczane do Wielkiej Brytanii. Być może tą drogą pójdzie także Grecja (eksploatująca około 28 AH-64A/D). We wrześniu minister Mariusz Błaszczak poinformował o skierowaniu do Waszyngtonu zapytania w sprawie zakupu 96 maszyn tego typu.

AH-64E v6 Guardian dysponują rozszerzonymi możliwościami - układ obserwacyjno-celowniczy Lockheed Martin M-TAD/PNVS (nowy wskaźnik laserowy i sensor obserwacji dziennej III generacji oraz unowocześniona głowica optoelektroniczna wzmacniająca możliwość obserwacji w podczerwieni), zamontowano także nowe wyświetlacze kolorowe o większej rozdzielczości, które mają ułatwić obserwację i identyfikację celów. Dodatkowo modyfikacja objęła oprogramowanie stacji radiolokacyjnej AN/APG-78 Longbow (produkowanej przez konsorcjum Longbow LLC), która ma teraz funkcję lokalizacji i śledzenia celów morskich – opcja ta była ważna dla coraz większej liczby użytkowników AH-64E Guardian. Innymi możliwościami stacji radiolokacyjnej, także poddanej modernizacji, jest możliwość wykrywania i śledzenia niewielkich obiektów latających oraz zwiększenie zasięgu wykrywania celów. Konfiguracja v6 otrzymała również system przesyłania danych taktycznych pracujący w standardzie Link 16. Pozwoli to na wpięcie maszyny w sieciocentryczny układ dowodzenia, a jednocześnie umożliwi załogom pełną współpracę z bezzałogowymi aparatami latającymi, tworząc wspólne ugrupowanie w powietrzu.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc