Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Boeing prezentuje koncepcję rozwoju śmigłowca AH-64

Wizja artystyczna zmodernizowanego śmigłowca AH-64 prezentowana przez koncern Boeing. Fot. Boeing

10 października koncern Boeing zaprezentował nową koncepcję rozwoju śmigłowca bojowego AH-64 Apache, którego konstrukcja jest eksploatowana od 1984 roku. Systematycznie modernizowany, nadal ma odpowiadać wymaganiom współczesnego pola walki.


Dotychczas Boeing dostarczył ponad 1200 śmigłowców AH-64 Apache/Guardian, spośród których blisko 800 sztuk stanowią egzemplarze nowej generacji AH-64E. Pomimo wieku, nadal stanowi konstrukcję dysponującą zapasem modernizacyjnym – m.in. budzi zainteresowanie dziesięciu potencjalnych klientów eksportowych. Obecnie w produkcji znajduje się konfiguracja v6, która dysponuje rozszerzonymi możliwościami - układ obserwacyjno-celowniczy Lockheed Martin M-TAD/PNVS (wskaźnik laserowy i sensor obserwacji dziennej III generacji oraz unowocześniona głowica optoelektroniczna wzmacniająca możliwość obserwacji w podczerwieni), zamontowano także nowe wyświetlacze kolorowe o większej rozdzielczości, które mają ułatwić obserwację i identyfikację celów. Dodatkowo modyfikacja objęła oprogramowanie stacji radiolokacyjnej AN/APG-78 Longbow (produkowanej przez konsorcjum Longbow LLC), która ma teraz funkcję lokalizacji i śledzenia celów morskich – opcja ta była ważna dla coraz większej liczby użytkowników AH-64E Guardian. Innymi możliwościami stacji radiolokacyjnej, także poddanej modernizacji, jest możliwość wykrywania i śledzenia niewielkich obiektów latających oraz zwiększenie zasięgu wykrywania celów. Wersja v6 otrzymała również system przesyłania danych taktycznych pracujący w standardzie Link 16. Pozwoli to na wpięcie maszyny w sieciocentryczny układ dowodzenia, a jednocześnie umożliwi załogom pełną współpracę z bezzałogowymi aparatami latającymi, tworząc wspólne ugrupowanie w powietrzu.

W ramach koncepcji, modernizacja AH-64 ma pozwolić na pełną współpracę z platformami przyszłości rozwijanymi w programie FVL (Future Vertical Lift). Wśród głównych kierunków wskazywana jest modernizacja układu przeniesienia mocy, pozwalająca na wykorzystanie jednostek napędowych nowej generacji, zastosowaniem systemów pokładowych o otwartej architekturze, co ma ułatwić łatwiejszą i szybszą integrację nowych technologii, nowy system misji ma otworzyć drogę do zapewnienia zwiększonej świadomości sytuacyjnej załogi, a także ograniczenia pracochłonności pracy. Zmiany mają objąć dalszy rozwój sensorów oraz układów obserwacji, a także rozwijanie systemów ofensywnych. Całość ma dopiąć nowy podsystem wsparcia, który ma pozwolić na ograniczenie kosztów zakupu i eksploatacji.

Obecnie Boeing dysponuje zamówieniami pozwalającymi na utrzymanie linii montażowej AH-64E Guardian do drugiej połowy bieżącego dziesięciolecia. Producent spodziewa się zawarcia formalnej umowy na dostawę 29 śmigłowców do Australii oraz przebudowy 43 AH-64 Apache do standardu AH-64E należących do Egiptu. Dodatkowo we wrześniu polskie Ministerstwo Obrony Narodowej skierowało do rządu amerykańskiego formalne zapytanie ofertowe w sprawie możliwości zakupu do 96 śmigłowców. Odliczając Polskę, Boeing wskazuje jeszcze dziewięciu innych potencjalnych klientów eksportowych.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc