Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kruk dla Boeinga

Mariusz Błaszczak ogłosił, że Polska skierowała do Stanów Zjednoczonych zapytanie dotyczące możliwości zakupu do 96 śmigłowców AH-64E Guardian, które zostały wybrane w programie Kruk. Fot. US Army

8 września wicepremier i minister obrony Mariusz Błaszczak poinformował, za pośrednictwem mediów społecznościowych, o wystosowaniu zapytania ofertowego w sprawie zakupu na potrzeby Wojska Polskiego śmigłowców bojowych Boeing AH-64E Guardian.

Zgodnie z upublicznioną informacją, MON skierował zapytanie dotyczące możliwości zakupu do 96 śmigłowców. Potencjalna umowa ma obejmować także niezbędny transfer technologii. AH-64E Guardian mają zastąpić w linii obecnie eksploatowane Mil Mi-24D/W, a biorąc pod uwagę ich liczbę, nie można wykluczyć, że MON zarzuci planowany program ich modyfikacji i wydłużenia eksploatacji chcąc skoncentrować fundusze na zakup i wdrożenie do linii wiropłatów nowego typu.

Szczegóły, związane m.in. z wyceną pakietu, zostaną najprawdopodobniej upublicznione przez amerykański Departament Stanu za kilka miesięcy. Na co należy zwrócić uwagę to liczba – w przypadku zamówienia 96 egzemplarzy Polska stanie się największym eksportowym użytkownikiem śmigłowców rodziny AH-64. Jednocześnie będzie to kolejny element budowy interoperacyjności z armią amerykańską.

Obecnie w Europie, jak podkreślają przedstawiciele koncernu Boeing, eksploatowanych jest około 200 śmigłowców rodziny AH-64. Ich użytkownikami są Wielka Brytania (AH-64E), Niderlandy (AH-64E), Grecja (AH-64A/D) oraz jednostki armii amerykańskiej. Zgodnie z deklaracjami, oferta Boeinga dla Polski obejmuje najnowszą konfigurację AH-64E (v6), która dysponuje rozbudowanymi możliwościami w zakresie wymiany informacji, pracy stacji radiolokacyjnej Longbow oraz zobrazowania danych. Dodatkowo polskie AH-64E mają być w pełni dostosowane do współpracy z bezzałogowymi aparatami latającymi.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

4 comments on “Kruk dla Boeinga”

  1. Bellowi bardziej zależało, zobaczymy jak będzie z Boeingiem pełny serwis w WZL-ŁÓDZ to przy tej skali zamówienia absolutne minimum, szef MON pisał o jakimś transferze technologii.

  2. W takiej ilości ten zakup nigdy nie dojdzie do skutku, podobnie jak z himarsami, to kolejne szaleństwo ministra Błaszczaka. Po pierwsze nie będzie na to kasy, po drugie ludzi do używania i obsługi (tak jak ze sprzętem z Korei, himarsami itd. Czy ktoś tu w ogóle myśli jeszcze racjonalnie czy wszyscy ulegają rzaądowej propagandzie???

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc