Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Pierwsze HH-60W dostarczone USAF

Pierwsze dwa HH-60W Jolly Green II trafiły do bazy Moody. Fot. US Air Force

Dwa pierwsze seryjne śmigłowce ratownictwa bojowego Sikorsky HH-60W Jolly Green II zostały przekazane 5 listopada 2020 r. jednostce bojowej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w bazie Moody w stanie Georgia.

Pierwszym użytkownikiem nowego wariantu Black Hawka została 347 Grupa Ratownicza (347th RQG) 23 Skrzydła (23rd Wing). Jako druga nowe śmigłowce ma otrzymać 512 Eskadra Ratownicza (512nd RQS) z 58 Skrzydła Operacji Specjalnych (58th SOW) z Kirtland w stanie Nowy Meksyk.

Nowa wersja „Whiskey” zastąpi stopniowo użytkowane od lat 90. ubiegłego wieku śmigłowce CSAR HH-60G Pave Hawk, których w linii pozostaje 98 egzemplarzy (w tym 60 w siedmiu eskadrach pierwszoliniowych, 23 w trzech jednostkach Gwardii Narodowej i 15 w dwóch eskadrach Rezerwy). Przez ostatnie kilka miesięcy nowe HH-60W przechodziły próby techniczne i operacyjne w 413 Eskadrze Doświadczalnej (413th Flight Test Squadron) w bazie Eglin na Florydzie. Wiropłaty o numerach 14488 i 14489 przyprowadziły do Moody z zakładów Sikorsky’ego na Florydzie załogi 41 Eskadry Ratowniczej (41st RQS), 413th FTS i 88 Eskadry Doświadczalnej (88th Test & Evaluation Squadron).

Prototyp HH-60W został oblatany 17 maja 2019 r. W stosunku do poprzednika wprowadzono wiele zmian – wśród najważniejszych są nowoczesna cyfrowa awionika i nowe systemy samoobrony oraz znacznie zwiększony zapas paliwa. Zbiorniki wewnętrzne nowej wersji mają pojemność 2270 l, dwa razy więcej niż HH-60G, co przekłada się na zasięg lotu wynoszący 830 km. Śmigłowiec posiada również sondę do uzupełniania paliwa w powietrzu. Maksymalna masa startowa HH-60W wynosi 10205 kg (225 kg więcej niż poprzednika).

Głównym zadaniem załóg nowych śmigłowców jest ratownictwo bojowe (CSAR – Combat Search And Rescue), czyli poszukiwanie i ewakuacja własnych żołnierzy z terenu przeciwnika. Maszyny mogą również służyć do ewakuacji rannych oraz wsparcia operacji humanitarnych. HH-60W został nazwany „Jolly Green II” na cześć swoich poprzedników, śmigłowców Sikorsky HH-3E „Jolly Green Giant”, których załogi wsławiły się podczas wojny w Wietnamie uratowaniem z terenu wroga wielu zestrzelonych lotników.

Pierwsza próba pozyskania następcy HH-60G Pave Hawk miała miejsce w pierwszych latach obecnego wieku. Program CSAR-X zakładał użycie platformy o większym zasięgu i możliwościach. Producenci zgłosili do niego śmigłowce Sikorsky HH-92 Superhawk, Lockheed VH-71 Kestrel oraz Boeing HH-47 Chinook. W 2006 r. konkurs wygrał HH-47, ale ze względu na protesty konkurentów przetarg anulowano. Podjęta rok później druga próba również zakończyła się anulowaniem procesu zakupów.

Kolejny program CRH (Combat Rescue Helicopters) został rozpoczęty przez USAF w 2012 r. Zapotrzebowanie opiewało na śmigłowiec z promieniem działania 420 km i z przestrzenią w kabinie do przewozu czterech rannych na noszach. W tym przypadku wszyscy producenci oprócz Sikorskiego wycofali się z udziału, sugerując że wymagania faworyzują konstrukcję tego ostatniego. Ostatecznie kontrakt o wartości 1,3 mld USD na dostawę pierwszych czterech HH-60W został podpisany w czerwcu 2014 r. Umowa Lockheed Martina z USAF zakłada dostawę 113 egzemplarzy HH-60W za kwotę około 7,9 miliarda dolarów; ostatnie śmigłowce mają zostać przekazane w 2029 r.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Pierwsze HH-60W dostarczone USAF”

  1. W Polsce już dawno powinno się pomyśleć o nowym pokoleniu naszego W-3, wiem trzeba byłoby z Leonardo się dogadać bo jakiś rząd sprzedał Świdnik trudno.
    Zamiast tego pozwolamy sobie wciskać kit przez obce koncerny wystarczy spojrzeć na śmigłowce LPR

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc