15 kwietnia Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” Sp. z o.o. poinformował o przekazaniu Wojskom Lądowym pierwszego egzemplarza zmodyfikowanego czołgu saperskiego MID (Maszyna Inżynieryjno-Drogowa). Wóz został odebrany w lutym br., natomiast informacja została przekazana w kwietniu.
Pojazd został poddany remontowi głównemu i modyfikacji na mocy umowy z lipca 2019 r. Podobnym zabiegom poddane zostaną cztery kolejne pojazdy, które użytkownik przejmie do końca roku. Oprócz samych pojazdów, gliwickie zakłady odpowiedzialne są za przeszkolenie załóg MID w posługiwaniu się nowym wyposażeniem. Wartość umowy wynosi 30,1 mln PLN. Procedurę prowadzono w trybie negocjacyjnym, bowiem OBRUM Sp. z o.o. jest wyłącznym posiadaczem dokumentacji MID. O zawarciu umowy z OBRUM Sp. z o.o. 4. Regionalna Baza Logistyczna z Wrocławia, odpowiedzialna za postępowanie, poinformowała pod koniec czerwca 2019 r.
Jak wspomniano, poza przeprowadzeniem remontu głównego, podczas prac wprowadzono szereg istotnych zmian w układach wzou. Zmodyfikowano układ napędowy poprzez podniesienie mocy silnika do 625 kW/850 KM. Zmodyfikowano również układ jezdny ‒ wprowadzono nowe amortyzatory cierne wraz z układem pneumatycznym z trzystopniową regulacją sztywności zawieszenia. Stara instalacja elektryczna została zastąpiona nową, co powiązane zostało ze zmianą oświetlenia pojazdu na oparte na diodach LED. Kierowca otrzymał nową tablicę ze wskaźnikami cyfrowymi. Ponadto wprowadzono kilka nowych elementów wyposażenia, w tym: wiertnicę umożliwiającą wykonywanie otworów o średnicy 200 mm o głębokości do 2,5 m w twardych podłożach, układ pozycjonowania lemiesza, pomocniczy agregat prądotwórczy o mocy 5 kW, kamerę zainstalowaną na wysięgniku, dzienno-nocną kamerę cofania i system łączności WB FONET (wraz z radiostacją systemu PR4G).
W OBRUM Sp. z o.o. wyprodukowano siedem czołgów saperskich MID na potrzeby Wojsk Lądowych oraz cztery wozy MID-M dla Malezji, różniące się podwoziem (MID zbudowano na bazie WZT-3, MID-M na WZT-4) i zestawem wyposażenia.
MID ma masę 46 ton, załoga liczy pięciu żołnierzy. Uzbrojenie stanowi 12,7 mm wkm WKM-B na otwartym stanowisku na włazie dowódcy. Pojazd wyposażono w szereg różnych narzędzi specjalistycznych, w tym: wysięgnik-manipulator z wymiennymi narzędziami roboczymi, lemiesz, zawiesie linowe, dwie wyciągarki (główna i pomocnicza o mniejszym uciągu) oraz zestaw narzędzi wynośnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Zabójcza ilość aż 7 sztuk, a Malezja wzieła 4 mimo że kupiła czołgów do jednego batalionu.
Rzeczywiście ilość maszyn MID bardzo niewielka, wręcz symboliczna co nie wróży nic dobrego w razie pilnej potrzeby działań naszych saperów. Dobrze by było gdyby na każdy batalion naszych czołgów przypadały przynajmniej te 4 sztuki maszyn MID.
Jeszcze jedna uwaga- zamiast karabinu przy włazie dowódcy powinno się zainstalować ZSMU z karabinem produkcji ZM Tarnów aby lepiej chronić załogę, chyba że to konstrukcyjnie niemożliwe.
Dlaczego nie wyprodukowano więcej? Zna ktoś odpowiedź ?! Potrzeby są przecież wielokrotnie większe !!!
Marcyk to były takie szalone lata, masz rację kretynizm wart prokuratorskich zarzutów.
Malezyjczycy mieli chyba dobrą proporcję 4 na batalion, dziś nie widzę przeszkód by na podwoziu T-72 zbudować MID-y dla wszystkich batalionów pancernych tych na T-72,PT-91 i Leopardach, ponad 40 sztuk praca dla Bumaru.
Fajny sprzęt