Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe okręty hydrograficzne Armada Española

Moment podpisania umowy na budowę dwóch nowych przybrzeżnych okrętów hydrograficznych. Fot. Navantia

20 grudnia w siedzibie Ministerstwa Obrony Królestwa Hiszpanii podpisano umowę na budowę dwóch przybrzeżnych okrętów hydrograficznych BHC (buques hidrográficos costeros) dla Armada Española.

Sygnatariuszami kontraktu byli, z ramienia rządu sekretarz stanu ds. obrony María Amparo Valcarce García oraz prezes krajowego koncernu stoczniowego Navantia Ricardo Domínguez. Wartość podpisanej umowy opiewa na stosunkowo niewielką kwotę 158,6 mln EUR, a obie jednostki zbudowane zostaną w stoczni Navantii w San Fernando w Andaluzji.

Obecnie Flotylla Okrętów Hydrograficznych (Flotilla Hidrográfica), podlegająca bezpośrednio dyrektorowi Instytutu Hydrograficznego Marynarki Wojennej IHM (Instituto Hidrográfico de la Marina), dysponuje trzema dość wysłużonymi już okrętami. Dwa większe, legitymujące się wypornością 1200 ton (58 x 12 m), należą do typu Malaspina (A 31 Malaspina oraz A 32 Tofiño). Obie w służbie od 1975 roku. Ich działania uzupełnia mniejszy (362 tony wyporności), przybrzeżny okręt hydrograficzny Antares (A 23, w służbie od 1974 roku) typu Castor, ostatni z czterech tego typu jednostek zbudowanych dla Armada Española.

Nowe BHC znacząco zwiększą możliwości Flotilla Hidrográfica, uzupełniając działania A 31 i A 32. Ich wprowadzenie do służby umożliwi także opuszczenie bandery na pokładzie Antaresa. Okręty typu BHC legitymować się będą wypornością pełną ok. 900 ton przy długości kadłuba 47 m. Wysoki poziom automatyzacji umożliwi zredukowanie załogi do zaledwie 30 osób. Zasięg wynieść ma 3000 Mm a niezależność od bazy ustalono na 15 dni. Poza „klasycznym” wyposażeniem charakterystycznym dla jednostek tej klasy, jak sonar boczny czy też echosonda wielowiązkowa, na pokładach okrętów znaleźć się mają także pojazdy podwodne typu ROV a także bezzałogowe jednostki nawodne USV (Unmanned Surface Vehicle), które po zwodowaniu mają realizować powierzone zadania w trybie autonomicznym. Według zapewnień koncernu Navantia, zainstalowane wyposażenie umożliwi realizację zadań na wodach o głębokościach do 200 m.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc