Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Nigeria kupuje chińskie BSP klasy MALE

Bezzałogowce Wing Loong II, zdjęcie zrobione w Chinach podczas wizyty generała Daramoli. Fot. Air Commodore Ibikunle Daramola

10 listopada Ibikunle Daramola, generał brygady Sił Powietrznych Nigerii odpowiedzialny za politykę informacyjną, przekazał na swoim koncie twitterowym, że Nigeria kupiła chiński bezzałogowy system powietrzny Wing Loong II. Choć między słowami można wyczytać, że nie tylko. Wpisy generała Daramoli rzuciły też pewne światło na szkolenie nigeryjskich pilotów wojskowych.

Opublikowane przez generała Daramolę (formalnie w stopniu Air Commodore, wywodzącego się z brytyjskiej tradycji wojskowej) wpisy są o tyle ciekawe, że zawierają serię zdjęć. Część z nich zrobionych podczas oficjalnych wizyt Daramoli w Chińskiej Republice Ludowej, najwyraźniej w zakładach produkujących BSP klasy MALE (względnie zdjęcia mogły być zrobione w ośrodkach rozwoju BSP). Daramola wyraźnie napisał, że Nigeria kupuje dwa bezzałogowce typu Wing Loong II (promowane także pod nazwą eksportową Pterodactyl II), które skonstruowano w Chengdu Aircraft Research & Design Institute (CADI – oficjalna nazwa międzynarodowa, inaczej tzw. Instytut 611), a produkują zakłady Chengdu Aircraft Industry Group (CAIG) w Chengdu w prowincji Syczuan. Przy czym chodzi najwyraźniej o dwa bezzałogowce, a nie dwa zestawy BSP z kilkoma aparatami każdy.

Generał Ibikunle Daramola na tle stacji kontroli i kierowania…

Generał Ibikunle Daramola na tle stacji kontroli i kierowania…

…i we wnętrzu jednej z nich.

…i we wnętrzu jednej z nich.

Daramola dodał też interesującą uwagę, że Nigeria jest „jedynym” eksportowym użytkownikiem BSP Wing Loong II obok Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Notabene, bezzałogowcom tego typu, należącym do ZEA, przypadł też w udziale debiut bojowy, zapewne najpierw podczas inwazji Jemenu oraz na pewno w obecnej fazie wojny w Libii, gdzie emirackie Wing Loongi II wspierają siły Libijskiej Armii Narodowej marszałka polowego Chalify Haftara. Jeżeli słowa Daramoli traktować dosłownie, może to oznaczać, że lista użytkowników Wing Loong II jest krótsza niż to się powszechnie zakłada (a część z nich zamówiła wcześniejszy model Wing Loong I/Pterodactyl I), albo był to taki skrót myślowy, który dotyczy kolejności dostaw eksportowych i chwili wejścia Wing Loongów II do linii u poszczególnych zamawiających. Tym samym może to oznaczać, że nigeryjskie Wing Loongi II są już używane operacyjnie.

Zdjęcie bezzałogowców CH-4B zamieszczone przez gen. Daramolę.

Zdjęcie bezzałogowców CH-4B zamieszczone przez gen. Daramolę.

Kolejna ciekawa informacja podana przez generała Daramolę dotyczy kolejnych sześciu BSP, które Nigeria ma odebrać na początku przyszłego roku. Nie wiadomo o jaki model chodzi, ale Daramola zamieścił także zdjęcia BSP CH-4B (Cai Hong 4B) w obecnej wersji produkcyjnej, wyposażonej w antenę łączności satelitarnej. Produkowane przez China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) CH-4B mają niższą masę startową niż Wing Loongi II. Jednak Nigeria ma już doświadczenie operacyjne związane z bezzałogowcami CASC, gdyż od lat używa lżejszych, ale także uzbrojonych CH-3A. Być może ich eksploatacja skłoniła Nigerię do zakupu kolejnych BSP z oferty CASC. Przy czym niewykluczone, że część infrastruktury naziemnej, np. stacje kierowania i kontroli są kompatybilne z obydwoma typami bezzałogowców CASC. Natomiast przyczyna rozbudowy bezzałogowych eskadr przez Nigerię jest znana. Nowe maszyny, jak wcześniej CH-3A, będą służyć do walki z terrorystami Boko Haram.

Nigeryjscy i pakistańscy piloci na tle JF-17 w Pakistanie.

Generał Daramola ujawnił też trochę informacji odnośnie szkolenia nigeryjskich pilotów wojskowych i techników naziemnych, m.in. że odpowiednie kursy przechodzą obecnie w dziewięciu państwach. Wśród zdjęć zamieszczonych przez Daramolę widać pilotów szkolących się w Pakistanie (Nigeria kupiła chińsko-pakistańskie myśliwce wielozadaniowe JF-17 Thunder, także skonstruowane w CAIG), a także w czeskim Centrum Szkolenia Lotniczego (CLV – Centrum leteckého výcviku) w Pardubicach, obsługiwanego przez spółkę LOM Praha.

Nigeryjska pani pilot i jej czeski instruktor na tle L-39C.

Warto dodać, że w ostatnich latach Nigeria kupuje coraz więcej uzbrojenia w Chinach, co wskazuje na pozytywne wyniki jego eksploatacji, w tym współczynnik koszt–efekt. Na zakupu chińskiego sprzętu za pewne mają też wpływ relacje gospodarcze na linii Abudża–Pekin, w tym m.in. warunki finansowania i udzielane Nigerii kredyty. Prócz samolotów, w ubiegłych latach Nigeria kupiła dwie korwety typu P18N (czyli typ 056 w nigeryjskiej wersji eksportowej) czy sprzęt pancerny.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Nigeria kupuje chińskie BSP klasy MALE”

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc