Jednym z wydarzeń pierwszego dnia MSPO 2023 było podpisanie umowy z Grupą WB na dostawę 1700 bezzałogowców powietrznych FlyEye dla Wojska Polskiego. Choć na pierwszy rzut oka obecny FlyEye przypomina aparat znany i wykorzystywany przez polskich żołnierzy od lat, obecnie zamówione bezzałogowce prezentują zupełnie nową techniczną jakość.
Bezzałogowy system powietrzny FlyEye zaczęto dostarczać Siłom Zbrojnym RP w 2010 r. Ponad dekada to bardzo długi okres z punktu widzenia rozwoju techniki. I obecnie oferowana przez Grupę WB wersja BSP FlyEye dobrze oddaje postęp i ewolucję tego systemu. Na MSPO 2023 można zobaczyć właśnie najnowszą wersję systemu FlyEye. Grupa WB podkreśla, że jest to jedyny na świecie bezzałogowiec tej klasy/kategorii, który może wykonywać misje w środowisku bez wsparcia satelitarnych systemów nawigacyjnych – oczywiście na skutek działania nieprzyjaciela, a także w warunkach podawania przez niego fałszywego sygnału (tzw. spoofing).
Niemniej FlyEye może prowadzić rozpoznanie w tak trudnym środowisku walki dzięki zastosowaniu kombinacji autorskich algorytmów wykorzystywanych przez autopilota do ustalania położenia bezzałogowca, sprawdzonego w warunkach bojowych łącza radiowego, wykorzystaniu nawigacji bezwładnościowej i współpracy z zaimplementowanymi rozwiązaniami z zakresu sztucznej sztucznej inteligencji. W rezultacie FlyEye jest zabezpieczony przed przejęciem nad nim kontroli przez nieuprawnionego operatora. Daje to olbrzymią przewagę operacyjną, gdyż jak dowodzi przebieg konfliktu na Ukrainie, wiele zachodnich BSP nie może operować w warunkach zastosowania rosyjskich systemów WRE.
Grupa WB wyposażyła FlyEye w autorski transponder Mode S. Osiągnięciem jest zminimalizowanie urządzenia, by mogło zostać wbudowane mini-BSP. Zazwyczaj BSP o takich wymiarach nie są wyposażone w transpondery. Dzięki zastosowaniu Mode S BSP FlyEye ma możliwość wykonywania działań w kontrolowanej przestrzeni powietrznej – może ją współdzielić z innymi statkami powietrznymi wojskowymi i cywilnymi. FlyEye jest w pełni zintegrowany z systemem dowodzenia i kierowania TOPAZ, radiostacją PERAD i osobistym systemem dowodzenia i obserwacji U-GATE. Zapewnia to wszystkie funkcjonalności i umożliwia wykorzystanie samolotu jako retransmitera (retranslatora sygnału), co znacznie zwiększa zasięgi radiostacji niskiej mocy. FlyEye jest też zintegrowany z ATAK. Dzięki temu można wykorzystywać zwykłe smartfony jako terminale graficzne, co wpływa na budowanie świadomości operacyjnej.
FlyEye to największy bezzałogowiec na rynku startujący z ręki. Jest chwalony przez operatorów ze względu na brak ciężkiej logistyki. Do wykonania misji na pełnym dystansie wystarczy sprzęt zapakowany w trzy plecaki. Platforma FlyEye jest dostosowana do zabudowy różnych sensorów. Stabilizacja obrazu w najnowszej wersji odbywa się bezpośrednio na pokładzie bezzałogowca. Dzięki temu obraz jest stale stabilny i płynny. Elementem zestawu jest SIŁA – Samochodowa Inteligentna Ładowarka Akumulatorowa.
W przypadku BSP FleEye równie ważna, co zalety taktyczno-techniczne systemu, jest całkowita kontrola technologiczna Grupy WB nad swoim wyrobem. FlyEye skonstruowano wyłącznie w Polsce. Produkcja również jest zlokalizowana tylko w naszym kraju. W konstrukcji FlyEye nie zastosowano żadnych technologii wschodnich ani zachodnich, które mogłyby podlegać ograniczeniom. BSP FlyEye może być stale modyfikowany i ulepszany, ponieważ wszystkie prawa intelektualne do systemu należą do Grupy WB.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu