Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejny kanadyjski patrolowiec arktyczny zwodowany

Przyszły HMCS Frédérick Rolette (AOPS 434) typu Harry DeWolf holowany do nabrzeży wyposażeniowych stoczni Irving Shipbuilding, po zakończeniu operacji wydokowania. Fot. Irving Shipbuilding

9 grudnia w stoczni Irving Shipbuilding w Halifaksie w prowincji Nowa Szkocja zwodowano przyszłego HMCS Frédérick Rolette (AOPS 434) typu Harry DeWolf, budowanego dla Royal Canadian Navy.

Frédérick Rolette jest piątym arktycznym okrętem patrolowym AOPS (Arctic and Offshore Patrol Ship) typu Harry DeWolf. Z sześciu jednostek tego typu których budowa została zlecona z przeznaczeniem dla MRC, w aktywnej służbie znajdują się dwa pierwsze tj: Harry DeWolf (AOPS 430, w służbie od 26 czerwca 2021 roku) oraz Margaret Brooke (AOPS431, w służbie od 28 października 2022 roku). Trzeci ze zbudowanych okrętów Max Bernays (AOPS 432) został 2 września 2022 roku przekazany RCN i obecnie przechodzi próby, których pozytywny wynik pozwoli na podniesienie na jego pokładzie bandery wojennej. Ostatnią, póki co, przekazaną jednostką jest William Hall (AOPS 433), co miało miejsce 31 sierpnia 2023 roku.

Palenie pierwszych blach dla Frédérick Rolette rozpoczęto 20 maja 2021 roku, a jego stępkę położono 29 czerwca 2022 roku. Proces wodowania AOPS przebiega zdecydowanie odmiennie od ogólnie przyjętej metody wodowania jednostek tej (i podobnej wielkościowo klasy). Podzielony jest on na cztery etapy:  pierwszym jest wytoczenie kadłuba z hali montażowej i jego przemieszczenie do doku pływającego. Następnie dok z okrętem przeholowywany jest na głębsze wody znajdującej się w pobliżu Zatoki Bedforda. Ostatnim etapem jest przeholowanie  jednostki z powrotem do nabrzeży stoczniowych celem kontynuowania prac wyposażeniowych.

Program pozyskania sześciu okrętów patrolowych (plus dwie jednostki w odmianie Straży Wybrzeża) zdolnych do realizacji zadań patrolowych w rejonie Arktyki zainicjowany został w lipcu 2007 roku. Umowę na opracowanie projektu nowych patrolowców podpisano w 2008 roku. Jako wzór dla kadłuba przyjęto linie teoretyczne kadłuba Norweskiego okrętu patrolowego Svalbard. W 2010 roku program AOPS został połączony z kilkoma innymi wówczas planowanymi, tworząc ostatecznie Narodową Strategię Budowy Okrętów (NSPS), którą ogłoszono 19 października 2011 roku. Projekt nowych patrolowców opracował BMT Fleet Technologies przy współpracy z STX Canada Marine. Umowę na  budowę pięciu okrętów (z opcją na szóstą, stosowny aneks podpisano 02 listopada 2018 roku) okrętów typu AOPS ze stocznią Irving Shipbuilding z Halifaksu podpisano 16 stycznia 2015 roku. Okręty typu Harry DeWolf legitymują się wypornością pełną 6615 ton przy wymiarach 103,6 x 19,0 x 5,7 m. Wykonany ze stali kadłub otrzymał wzmocnienia zgodnie z klasą lodową Polar-5, co oznacza, że mogą się poruszać w lodzie o grubości do 1 m z prędkością 3 węzłów. Napęd skonfigurowano w układzie hybrydowym spalinowo – elektrycznym i składa się z czterech silników wysokoprężnych MAN 6L32/44CR o mocy po 3,6 MW oraz dwóch silników elektrycznych o mocy po 4,5 MW. Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej 17 węzłów na wodach wolnych od zlodzenia. Przy prędkości ekonomicznej 14 węzłów AOPS mogą przebyć do 6800 Mm a autonomiczność wynosi 120 dni. W rufowej części kadłuba znajduje się lądowisko dla śmigłowca wraz z hangarem. Dostosowano je do współpracy z maszynami CH-148 Cyclone oraz CH-149 Cormorant (w tym ostatnim przypadku możliwy jest tylko postój na lądowisku). Pod lądowiskiem znajduje się z kolei pokład ładunkowy na którym przewożone mogą być kontenery (TEU) o łącznej masie do 70 ton, zawierające zarówno ładunki, jak i specjalistyczne wyposażenie, lub będące kontenerami socjalnymi (dla max. 48 osób), lub lekkie pojazdy. Na pokładzie tym przenoszona będzie także 12 m barka desantowa, produkcji ABCO, której zadaniem będzie transportowanie ładunków/pojazdów na lód lub brzeg. Do obsługi wyposażenia rozlokowanego na pokładzie rufowym oraz lądowisku wykorzystywany jest składany teleskopowo dźwig o udźwigu do 20 ton. We wnękach burtowych na śródokręciu przenoszone będą dwie półsztywne łodzie motorowe klasyfikowane jako MRRB (MultiRole Rescue Boats). Uzbrojenie stanowi pojedyncze 25 mm działko BAE Mk 38 Mod 2 w specjalnej, nigdzie indziej nie stosowanej, obudowie chroniącej system przed oddziaływaniem klimatu arktycznego.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc