Zaloguj

Fregata La Fayette zakończyła remont i modernizację

Fot. DGA

24 listopada, po zakończonych sukcesem próbach zdawczo–odbiorczych, do służby operacyjnej powróciła fregata La Fayette (F 710) . Okręt ten przez ostanie dziewięć miesięcy przebywał na remoncie połączonym z modernizacją, z czego dwa w suchym doku a pozostał siedem przy nabrzeżu stoczniowym.

Fregaty te znane jako typ FL-3000 (Frégate Légère de 3.000 tonnes) lub FLF (Frégate Légère Furtive) to już dość leciwe konstrukcje, jedne z pierwszych, w których na tak dużą skalę wykorzystano zdobycze technologii ograniczających pola fizyczne ze szczególny uwzględnieniem skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego.

Wodowanie prototypowej jednostki, właśnie La Fayette, odbyło się 13 czerwca 1992 roku, a okręt do służby wszedł 22 marca 1996 roku. Cała seria liczy pięć okrętów i wszystkie znajdują się w aktywnej służbie, przy czym do modernizacji wydzielono trzy z nich. Zanim podpisano umowę na modernizację trzech okrętów negocjowano m.in. czas trwania prac. Wykonawca robót, koncern Naval Group, początkowo oczekiwał wydzielania 12 miesięcy na okręt, podczas gdy zamawiający prace, francuska Generalna Agencja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement), oczekiwała powrotu okrętu do aktywnej służby po sześciu miesiącach prac. Ostatecznie obie strony zgodziły się, by prace przy każdym okręcie zamknęły się w dziewięciu miesiącach.

Pierwszą zmodernizowaną jednostką był Courbet (F 712), na którym prace zrealizowano w okresie od 5 października 2020 do września  2021 roku. La Fayette do należącej do koncernu Naval Group stoczni w Lorient weszła 4 października 2021 roku. Trzecią fregatą która przejdzie podobny zakres prac będzie Aconit (F 713).

Celem prac stoczniowych określanych jest remont i sprawdzenie podwodnej części kadłuba, odnowienie systemów okrętowych, które tego wymagają, a także przeprowadzenie modernizacji kluczowych systemów. Ma to umożliwić tej trójce zdolność do wykonywania zadań do początku przyszłej dekady tak, by zapewnić załogom płynne przejście na znajdujące się obecnie w budowie fregaty typu FDI (Frégate de Défense et d'Intervention, prototypowy Amiral Ronarc’h D660 zwodowany został 7 listopada bieżącego roku).

Pierwszym z systemów, które podlegają wymianie w ramach modernizacji jest przestarzały system Naval Crotale, który zastąpiony został wyrzutniami MBDA Sadral, które notabene odzyskano z wycofanych ze służby niszczycieli typu Georges Leygues (siedem okrętów wycofano ze służby w latach 2014–2022). Przed instalacją na pokładzie nowych nosicieli wyrzutnie dostosowano do wykorzystania nowych pocisków Mistral 3. Nowe pociski mogą zwalczać nie tylko środki napadu powietrznego, ale i szybkie niewielkie jednostki nawodne (np. bezzałogowe USV). Na każdy okręt trafiają dwie wyrzutnie, które ustawione zostaną na dachu hangaru, co umożliwi im zwalczanie dwóch celów jednocześnie.

Zmodernizowane okręty po raz pierwszy w swojej historii otrzymały zdolności wykrywania zanurzonych okrętów podwodnych. W ramach prac dokowych na kadłubie zabudowano opływnik, wewnątrz którego zainstalowano pracujący na średnich częstotliwościach sonar Thales KingKlip Mk2 (ten sam model co trafi na pokład nowo budowanych fregat FDI). Same okręty nie otrzymały póki co efektorów umożliwiających porażenie wykrytych obiektów, a jedyną możliwość ZOP zapewni im stacjonujący na pokładzie śmigłowiec NH90 NFH z torpedami MU90 (tutaj pojawia się inny problem, otóż na okręcie nie ma bezpiecznego miejsca do przechowywania torped, wiec okres bazowania na pokładzie śmigłowca z podwieszonym uzbrojeniem na pewno będzie stosunkowo krótki). Dodanie systemu hydrolokacyjnego pociągnęło za sobą konieczność wzmocnienia załogi sześcioma dodatkowymi specjalistami. La Fayette w odróżnieniu od Courbeta już na etapie modernizacji otrzymał opracowany przez Naval Group system przeciwtorpedowy Canto.

Jedną z ważniejszych zmian jakie przewidziano na okrętach jest całkowita przebudowa bojowego centrum informacyjnego, pomieszczenie centrum zostało dosłownie oczyszczone ze wszystkiego i od początku zaprojektowane z uwzględnieniem nowych dwuekranowych konsol operatorskich, przy czym rozmieszczono je wzdłuż ścian (zgodnie z panującymi obecnie trendami). W BCI zainstalowano także stół taktyczny w postaci wielkoformatowego poziomego ekranu dotykowego. W ramach modernizacji zainstalowano także nowy system dowodzenia walką, przestarzały Thales TAVITAC zastąpił nowoczesny opracowany przez Naval Group system SENIT FLF (dostosowany do instalacji na fregatach FLF system SENIT 8 znany m.in. z fregat FREMM lub lotniskowca Charles de Gaulle).

Ostatnim nowym elementami wyposażenia są: nowy, dostarczony przez Chess Dynamics, system optoelektroniczny Sea Eagle FCRO (Fire Control Radar Optical) oraz nowe łącze danych o większej przepustowości umożliwiające włączenie okrętów do sieciocentrycznego pola walki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc