Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Francuska jednostka oceanograficzna Pourquoi pas? w Polsce

Francuska jednostka oceanograficzna Pourquoi pas? w gdańskim porcie. Fot. Andrzej Nitka

20 marca do Gdańska, w związku z pracami remontowymi, które przeprowadzi Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A., zawinęła francuska jednostka oceanograficzna Pourquoi pas?. Jest to jej drugi remont w gdańskiej stoczni, poprzedni został przeprowadzony osiem lat temu.

Bazująca w Breście jednostka jest eksploatowana wspólne przez francuski instytut badań morza IFREMER (Institut Français de Recherche pour l'Exploitation de la Mer) oraz marynarkę wojenną tego państwa a konkretnie służbę hydrograficzną i oceanograficzną SHOM (Service hydrographique et océanographique de la Marine).

Pourquoi pas? został zamówiony w grudniu 2002 r. w firmie Alstom Marine, natomiast zbudowała go stocznia Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire. Jego kadłub został zwodowany 14 października 2004 r., zaś odbiorcy został przekazany w lipcu 2005 r. Koszt budowy jednostki wynoszący 66 milionów EUR został sfinansowany w 55% przez IFREMER, a w 45% przez francuską marynarkę wojenną (Marine nationale).

W toku normalnej służby jednostka używana jest przez 150 dni w roku przez Marine nationale a 180 dni w roku przez IFREMER. Jest ona wykorzystywana do badań geologicznych, fizycznych, chemicznych i biologicznych mórz i oceanów oraz misji hydrograficznych i oceanograficznych. W tym celu wyposażony jest w bogaty zestaw głębokowodnych urządzeń pomiarowych oraz pojazdów podwodnych takich jak batyskaf Nautile, zdalnie kierowany robot Victor 6000 oraz autonomiczny kombinezon nurkowy Newtsuit.

W toku dotychczasowej służby wykorzystywany był do różnorodnych misji o charakterze cywilnym, takich jakich ˗ operacja rozmieszczenia i połączenia na dnie morza teleskopu neutrin ANTARES (2007), wstępnych testów ciśnieniowego urządzenia do wydobywania na powierzchnię ryb głębinowych PERISCOP (2008) czy poszukiwania szczątków samolotu Airbus A330 Air France lot 447, który rozbiła się na Atlantyku w czerwcu 2009 r.

Fot. Andrzej Nitka

Wykorzystywany jest on również do operacji o charakterze wojskowym. Większość z nich jest utajniona, opinia publiczna informowana jest jedynie o misjach poszukiwania szczątków zaginionych okrętów i samolotów francuskiej marynarki wojennej. W lutym 2019 r. Pourquoi pas? uczestniczył na przykład w pierwszej misji mającej na celu odnalezienie wraku okrętu podwodnego Minerve (S647) typu Daphné, który zaginął 27 stycznia 1968 r. w pobliżu Tulonu na Morzu Śródziemnym.

20 listopada 2020 r. jednostka ta dzięki zdalnie kierowanemu pojazdowi podwodnemu Victor 6000 odnalazła na głębokości 2 450 m, w pobliżu wysp Hyères na Morzu Śródziemnym, zachowany w bardzo dobrym stanie wrak francuskiego myśliwca pokładowego. Był to samolot typu Sea Venom - Aquilon 203 o numerze 83, który należał do Flotylli 11F francuskiego lotnictwa morskiego. Samolot ten wraz z 27-letnim pilotem zatonął 13 czerwca 1960 r. bezpośrednio po katapultowaniu z brytyjskiego lotniskowca Ark Royal, który operował w tym czasie u wybrzeży Francji.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc