Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Fincantieri zwodowała korwetę dla Kataru i położyła stępkę kolejnej

Wodowanie korwety Damsah. Fot. Fincantieri

13 lutego w stoczni Fincantieri w Muggiano (La Spezia) odbyło się wodowanie techniczne korwety przeciwlotniczej Damsah, drugiej jednostki typu Doha. Krótko po tym położono stępkę Sumaysimah, czwartego i ostatniego okrętu tej serii.

Czwórka korwet przeciwlotniczych typu Doha została zakontraktowana przez Ministerstwo Obrony Państwa Katar we włoskiej firmie stoczniowej Fincantieri w czerwcu 2016 r. Umowa objęła też śmigłowcowiec desantowy (wariant LHD zamówionego przez Algierską Republikę Ludowo-Demokratyczną – Kalaat Béni Abbès) oraz parę patrolowców, a w zasadzie okrętów rakietowych (te z kolei są odmianą zakupionych przez Zjednoczone Emiraty Arabskie jednostek typu Falaj 2), za które Doha zapłaciła ok. 4 mld EUR. Ponadto umowa dotyczy wsparcia logistycznego tych okrętów przez 10 lat. Dostawa korwety Damsah (F 102) ma nastąpić w 2022 r. zaś Sumaysimah (F 104) rok później.

Okręty o wyporności 3250 ton, długości 107,0 m i szerokości 14,7 m, będą uzbrojone m.in. w strefowy system obrony powietrznej z 16 pociskami przeciwlotniczymi i przeciwrakietowymi MBDA Aster 30 Block 1NT, system obrony powietrznej bliskiego zasięgu Raytheon RAM, osiem kierowanych pocisków uniwersalnych MBDA Exocet MM40 Block 3 do zwalczania celów morskich i nieruchomych lądowych w pasie wybrzeża, 76 mm armatę automatyczną Leonardo Oto Melara Super Rapido, dwa 30 mm systemy artyleryjskie Leonardo Oto Melara MARLIN-WS, cztery wyrzutnie środków zakłócających Lacroix Sylena Mk 2. Okręt zabierze łódź abordażową w slipie na rufie i przyjmie w hangarze śmigłowiec NH90. Zasadniczym systemem obserwacji technicznej będzie stacja radiolokacyjna Leonardo Kronos. Ta sama firma zintegruje system walki i dostarczy system kierowania walką ATHENA (Architecture & Technologies Handling Electronic Naval Applications). Siłownia jednostek jest skonfigurowana w układzie CODAD, obejmującym silniki wysokoprężne, i pozwoli osiągać prędkość 28 węzłów. Załogę stanowić ma 112 ludzi.

27 lutego 2020 r. w stoczni Fincantieri w Muggiano zwodowano korwetę prototypową Al Zubarah (F 101), która jest szykowana do prób odbiorczych.

Prawdopodobnie projekt tych jednostek będzie miał wpływ na program europejskiej korwety patrolowej EPC (European Patrol Corvette), realizowany przez konsorcjum przemysłowe w ramach Stałej Współpracy Strukturalnej UE (PESCO, Permanent Structured Cooperation).

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc