Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Argentyna zamawia sześć kolejnych samolotów IA-63 Pampa III

Z uwagi na problemy ze sprawnością dedykowanych samolotów myśliwskich, nowe Pampy oprócz szkolenia mają być używane również do zadań związanych z obroną powietrzną kraju. Fot. FaDeA

Siły powietrzne Argentyny (Fuerza Aerea Argentina, FAA) złożyły zamówienie na sześć odrzutowych samolotów szkolno-bojowych FaDeA IA-63 Pampa III Block II.

Umowa o wartości 76 milionów USD obejmuje również modernizację do nowego standardu trzech używanych płatowców IA-63 Pampa II. Zgodnie z kontraktem państwowe zakłady Fábrica Argentina de Aviones SA „Brigadier San Martin”, jedyny argentyński producent statków powietrznych, mają do 2023 r. przekazywać wojsku dwa nowe samoloty rocznie. Umowa obejmuje również dostawę jednej stałej i dwóch ruchomych stacji planowania misji oraz finansowanie zakupu 35 proc. materiałów koniecznych do budowy kolejnej serii trzech samolotów od 2024 r.

Informacja o zamówieniu została opublikowana w dzienniku urzędowym kilka dni temu. Uwagę zwraca używanie w oficjalnych państwowych dokumentach kwot nominowanych w dolarach amerykańskich, a nie w argentyńskich peso. Jest to jeden ze skutków trwającej od lat zapaści gospodarczej i finansowej tego południowoamerykańskiego kraju, którego wojsko od dawna zmaga się z problemami budżetowymi (dziesięć lat temu 1 USD był wart 4 ARS, obecnie ok. 94). Brak funduszy powoduje znaczne problemy FAA w utrzymaniu właściwego poziomu sprawności sprzętu i wyszkolenia personelu.

Kłopoty budżetowe powodują konieczność kontraktowania małych serii samolotów; w marcu br. Ministerstwo Obrony Argentyny poinformowało o zaakceptowaniu szóstego egzemplarza Pampa III, zamykającego drugą serię dostaw maszyn tego typu. Przekazywane od 2018 r. samoloty są eksploatowane przez 6 Brygadę Lotniczą (VI Brigada Aérea) z bazy Tandil położonej nieopodal stolicy kraju. Z uwagi na problemy ze sprawnością dedykowanych samolotów myśliwskich, nowe Pampy oprócz szkolenia mają być używane również do zadań związanych z obroną powietrzną kraju.

Samolot IA-63 Pampa został zbudowany w Argentynie w Fábrica Militar de Aviones na początku lat 80. ubiegłego wieku. Współpraca z niemieckim Dornierem zaowocowała powstaniem konstrukcji napędzanej jednym turbinowym silnikiem odrzutowym TFE731, zbliżonej założeniami do niemiecko-francuskiego Alpha Jeta. Oblatana w 1984 r. maszyna weszła do służby w lotnictwie argentyńskim w liczbie 24 egzemplarzy, zbudowanych w latach 1988-90 i 2006-07. Nowy wariant Pampa III Block II został wyposażony w cyfrową awionikę (glass cockpit, HUD, sterowanie HOTAS) opracowaną we współpracy z firmą Elbit. Samolot może być uzbrojony w zasobnik z działkiem kal. 30 mm, bomby o łącznej masie 250 kg lub wyrzutnie rakiet niekierowanych.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc