Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Argentyna kupi Guarani 6×6?

Argentyna zamierza dołączyć do brazylijskiego programu Guarani VBTP 6×6, co oznaczałoby również zakup tych pojazdów dla Ejército Argentino. Fot. Exército Brasileiro.

22 stycznia minister obrony Republiki Argentyny Jorge Taiana poinformował, że wojska lądowe tego państwa, Ejército Argentino, zakupią brazylijskie kołowe transportery opancerzone Guarani 6×6.

Na razie sprawa ma dotyczyć nawiązania współpracy między Argentyną i Brazylią w kwestii produkcji Guarani 6×6, który jest używany przez Exército Brasileiro i jest produkowany przez brazylijską filię włoskiej spółki Iveco Defence Vehicles (IDV) w zakładzie w brazylijskim Sete Lagoas. Rząd brazylijskiego prezydenta Luli Da Silvy ma zostać poproszony o zgodę na udział Argentyny w projekcie, co wymagałoby jednak wcześniejszych negocjacji co do finansowania.

Sam Guarani 6×6 był testowany w Argentynie w połowie 2021 r. Wypożyczony został z 5. pułku kawalerii zmechanizowanej Wojsk Lądowych Federacyjnej Republiki Brazylii i w ciągu 30 dni był poddawany licznym próbom, włączając w to test transportu drogą powietrzną na pokładzie samolotu C-130H. Testy były związane z argentyńskim planem pozyskania nowych kołowych wozów bojowych. Pod uwagę brano amerykański wóz General Dynamics Stryker, brazylijski IDV Guarani 6×6 i chiński Norinco VN-1D1. Co prawda sam Stryker został oceniony jako najlepszy z tych trzech pojazdów, ale w szerszym kontekście, obejmującym również kwestie polityczne i ekonomiczne, Buenos Aires wyżej oceniło ofertę od swojego sąsiada.

Guarani VBTP 6×6 został zamówiony z myślą o zastąpieniu przestarzałych kołowych wozów bojowych i transporterów opancerzonych E-9 Cascevel oraz EE-11 Urutu. Pojazd ma 6,9 m długości, 2,7 m szerokości i 2,34 m wysokości. Jak na standardy europejskie jest lekko opancerzony, w związku z tym jego masa wynosi tylko 16,7 t. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Iveco Cursor 9 o mocy 281,7 kW/383 KM. Rozpędza on pojazd do maksymalnie 110 km/h. Zasięg wynosi 600 km na utwardzonej drodze. W wariancie podstawowym załoga liczy dwóch żołnierzy, desant to kolejnych dziewięciu. W momencie wejścia do służby transportera Guarani planowano opracowanie wielu wersji specjalistycznych, m.in. kołowego bojowego wozu piechoty z wieżą Elbit UT-30BR, samobieżnego moździerza 120 mm, wozu wsparcia ogniowego ze 105 mm armatą, kilku wozów dowodzenia, pojazdu ewakuacji medycznej, wozów wsparcia technicznego itd. Łącznie do 2030 r. planowane jest dostarczenie 2044 pojazdów na bazie Guarani. Poza Brazylią Guarani zakupiły także: Liban, Filipiny i Ghana.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc