Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

5 mln godzin nalotu śmigłowców AH-64 eksploatowanych przez US Army

Fot. Boeing

2 marca koncern Boeing poinformował, że flota śmigłowców AH-64 Apache/Guardian eksploatowana przez armię Stanów Zjednoczonych wylatały ponad 5 mln godzin. Największy użytkownik wiropłatów tego typu eksploatuje je od 1984 roku.

Jak wskazuje producent, spośród 5 mln godzin 1,3 mln zostało zrealizowanych w czasie realnych działań bojowych. Amerykanie wykorzystywali swoje AH-64 Apache/Guardian w wielu operacjach – debiut miał miejsce w 1989 roku, kiedy AH-64A uczestniczyły w inwazji na Panamę. W kolejnych latach szlak bojowy obejmował wojny z Irakiem, Afganistan, tereny byłej Jugosławii. Doświadczenia zebrane w ich czasie owocowały kolejnymi modyfikacjami pozwalającymi na zachowanie przewagi na polu walki.

Obecnie linia montażowa śmigłowców AH-64 mieszcząca się w zakładach Boeinga w Mesa w stanie Arizona dostarcza wiropłaty w wersji AH-64E V6.5 Guardian – wśród różnic można wymienić zmodernizowany układ obserwacyjno-celowniczy Lockheed Martin MTAD/PNVS (nowy wskaźnik laserowy i sensor obserwacji dziennej III generacji oraz unowocześniona głowica optoelektroniczna wzmacniająca możliwość obserwacji w podczerwieni), zamontowano także nowe wyświetlacze kolorowe o większej rozdzielczości, które mają ułatwić obserwację i identyfikację celów. Dodatkowo modyfikacja objęła oprogramowanie stacji radiolokacyjnej AN/APG-78 Longbow (produkowanej przez konsorcjum Longbow LLC), która ma teraz funkcję lokalizacji i śledzenia celów morskich – opcja ta była ważna dla coraz większej liczby użytkowników AH-64E Guardian. Innymi możliwościami stacji radiolokacyjnej, także poddanej modernizacji, jest możliwość wykrywania i śledzenia niewielkich obiektów latających oraz zwiększenie zasięgu wykrywania celów. Śmigłowce dysponują również system przesyłania danych taktycznych pracujący w standardzie Link 16. Pozwoli to na wpięcie maszyny w sieciocentryczny układ dowodzenia, a jednocześnie umożliwi załogom pełną współpracę z bezzałogowymi aparatami latającymi, tworząc wspólne ugrupowanie w powietrzu.

W październiku Boeing zaprezentował koncepcje dalszego rozwoju AH-64. Co ma umożliwić utrzymanie potencjału w kolejnych latach. Dodatkowo nadal produkuje kolejne AH-64E Guardian (dotychczas ponad 800). Wśród nowych sukcesów marketingowych można wymienić zawarcie umowy na dostawę 29 egzemplarzy do Australii oraz na gruntowną przebudowę 43 maszyn eksploatowanych przez Egipt. Dodatkowo w bieżącym roku może dojść do zawarcia umowy na produkcję i dostawy do 96 AH-64E Guardian dla Polski – obecnie oczekiwane jest wydanie zgody na sprzedaż przez Departament Stanu.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc