Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Słowackie służby wewnętrzne stawiają na AW189

Używany AW189, który najprawdopodobniej wkrótce trafi na Słowację. Fot. Helipool GmbH

18 stycznia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Słowacji poinformowało o podpisaniu kontraktu z firmą Helipool GmbH z Lichtensteinu w sprawie zakupu i dostawy wielozadaniowego śmigłowca transportowego Leonardo AW189.

Całkowita wartość umowy to 13,1 mln EUR bez VAT i jest wynikiem zastosowania procedury bezprzetargowej – ma to związek z unieważnienia postępowania wcześniejszego zakupu na dwa śmigłowce kategorii średniej/półśredniej. Umowa została podpisana 15 grudnia 2022 roku i ma pozwolić na szybkie wdrożenie nowego śmigłowca do linii. Bazując na danych dostawcy mowa najprawdopodobniej o używanym egzemplarzu, który jest oferowany na sprzedaż – wyprodukowany w 2016 roku śmigłowiec noszący obecnie szwajcarską rejestrację HB-XLQ. Dotychczas wylatał około 880 godzin.

Jak wskazuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Słowacji, pilny zakup to wynik potrzeb operacyjnych. Ze względu na wojnę na Ukrainie i embargo na współpracę z Rosją dalsze utrzymanie w linii dwóch wielozadaniowych śmigłowców Mi-171 jest niemożliwe m.in. ze względu na wycofanie autoryzacji producenta. Jeden z nich ma resurs techniczny na poziomie 85 godzin w powietrzu przed wycofaniem z linii. Powoduje to pilną potrzebę zakupu nowego śmigłowca, stąd wybór podmiotu mającego w swojej ofercie dostępny od ręki wiropłat podobnej klasy. Nie można wykluczyć, że pozytywna ocena eksploatacji AW189 przyczyni się do zakupu kolejnych śmigłowców tego typu na potrzeby słowackich służb wewnętrznych. Jak wskazuje resort, wiropłaty realizują zadania na rzecz Policji (63%), służb ratownictwa górskiego (17%) oraz straży pożarnej i ratownictwa medycznego (20%).

Leonardo AW189 to cywilna linia średnich śmigłowców wielozadaniowych oferowanych przez europejskiego producenta rozwijana obok militarnych AW149 zakupionych m.in. przez Polskę. Produkowane od 2011 roku AW189 trafiły do linii także jako maszyny poszukiwawczo-ratownicze i są eksploatowane w tej roli m.in. w Indonezji, Japonii, Malezji, Republice Korei, Wielkiej Brytanii oraz Królestwie Niderlandów. Podobnie jak w przypadku AW149, część produkcji odbywa się w należących do koncernu Leonardo zakładach WSK PZL Świdnik.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc