Zaloguj

Rosja: umowa na serwis najnowszych strategicznych atomowych okrętów podwodnych

Drugi okręt proj. 955 Boriej – Aleksandr Niewskij w doku Suchona służącym w stoczni Siewmasz w Siewierodwińsku do wodowania atomowych okrętów podwodnych. Fot. „PO Siewmasz”

28 maja stocznia AO „PO Siewmasz” z Siewierodwińska poinformowała o podpisaniu z Ministerstwem Obrony Federacji Rosyjskiej dwóch kontraktów na serwisowanie strategicznych okrętów podwodnych projektów 955 Boriej i 955A Boriej-A, wchodzących w skład obydwu rosyjskich flot oceanicznych: Północnej i Oceanu Spokojnego.

Prace objęte tymi umowami realizowane będą w latach 2021-2023 i dotyczyć będą wszystkich znajdujących się w służbie „boomerów” IV generacji, czyli trzech jednostek proj. 955 Boriej – K-535 Jurij Dołgorukij, K-550 Aleksandr Niewskij i K-551 Władimir Monomach oraz okrętu K-549 Kniaz’ Władimir, pierwszego przedstawiciela proj. 955A Boriej-A znajdującego się w służbie. Podpisanie kontraktów z tą firmą nie budzi zdziwienia, ponieważ od 2014 r. Siewmasz jest jedynym wykonawcą prac związanych z budową i obsługą rosyjskich strategicznych okrętów podwodnych IV generacji.

W miejscach bazowania tych jednostek funkcjonują oddziały stoczni z Siewierodwińska, zaś jej pracownicy realizują prace gwarancyjne i konserwację sprzętu, systemów i uzbrojenia najnowszych rosyjskich strategicznych okrętów podwodnych z napędem jądrowym. Serwisowanie tych jednostek realizowane jest nie tylko przez pracowników Siewmasza, ale również innych kooperujących z nim rosyjskich firm.

Aktualnie w Siewierodwińsku trwa wyposażanie i budowa czterech kolejnych okrętów proj. 955A. Pierwszy z nich – Kniaz’ Oleg – został zwodowany 16 lipca 2020 r., natomiast stępki pozostałych: Gienieralissimusa Suworowa, Impieratora Aleksandra III i Kniazia Pożarskiego położono w latach 2014-2016. Ponadto w lipcu 2020 r. podpisana została umowa na budowę dwóch następnych „boomerów” proj. 955A, które będą nosiły nazwy Dmitrij Donskoj i Kniaz’ Potiemkin, Zawarcie tego kontraktu planowane było pierwotnie na 2019 r., zaś rozpoczęcie ich budowy miało nastąpić 9 maja 2020 r., aby uświetnić 75. rocznicę zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami. Przydzielone zostaną im zapewne numery stoczniowe 209 i 210, ponieważ będą one szóstą i siódmą jednostką tego typu. Najprawdopodobniej ich stępki zostaną położone z ponad rocznym opóźnieniem podczas odchodów święta WMF pod koniec lipca br.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc