Amerykański Departament Obrony ogłosił zawarcie umowy ze stocznią Ingalls Shipbuilding na remonty okrętów desantowych i okrętów dowodzenia siłami desantowymi, należących do US Navy.
Naprawy i remonty dotyczą jednostek desantowych kilku podklas i typów. Są to: transportowe okręty desantowe doki typu San Antonio (LPD 17), śmigłowcowce desantowe typów Wasp (LHD 1) i America (LHA 6), transportowe okręty desantowe doki typów Whidbey Island (LSD 41) i Harpers Ferry (LSD 49) oraz okręty dowodzenia siłami desantowymi typu Blue Ridge (LCC 19).
Kontrakt wartości 302,6 mln USD zrealizuje stocznia Ingalls Shipbuilding Division w Pascagouli w stanie Missisipi, należąca do korporacji Huntington Ingalls Inc. Umowa zawiera opcje, w przypadku wykorzystania których koszt usług wsparcia stoczniowego wzrośnie do 724,3 mln USD. Ze względu na rejony operacyjne poszczególnych okrętów, oprócz Pascagouli prace będą realizowane w Mayport na Florydzie, Norfolku w Wirginii, San Diego w Kalifornii i w Sasebo na wyspie Kiusiu w Japonii. Umowa ma być zakończona do maja 2028 roku.
Typ San Antonio liczy 13 okrętów (dwa ostatnie w budowie) i stanowi obecnie zasadniczy typ jednostek tej klasy w US Navy. Ze względu na udaną konstrukcję, będzie kontynuowany w zubożonej wersji Flight II, którego zamówiono już dwie jednostki z planowanej drugiej trzynastki.
USS Wasp otwiera serię liczącą pierwotnie osiem desantowców uderzeniowych, obok lotniskowców, najważniejszych okrętów lotniczych US Navy i US Marine Corps. Niestety, w wyniku pożaru w trakcie prac stoczniowych, 12 lipca 2020 roku płonął i odniósł ciężkie uszkodzenia USS Bonhomme Richard. Analiza strat doprowadziła do podjęcia decyzji o jego wycofaniu, co nastąpiło w kwietniu tego roku. USS America stanowi wersję rozwojową USS Makin Island (LHD 8), śmigłowcowca typu Wasp, różniącego się od poprzedników serii m.in.: nowym napędem spalinowo-elektrycznym CODLOG, elektrownią, zastosowaniem urządzeń elektrycznych i jednoczesnej rezygnacji z zasilanych parą wodną, a przede wszystkim brakiem doku do środków przeprawowych, dzięki czemu zwiększono objętość infrastruktury lotniczej. Drugi okręt typu America - USS Tripoli (LHA 7) też nie ma doku, ale trzeci w serii, budowany USS Bougainville (LHA 8), otwierający podtyp Flight 1, otrzyma z powrotem dok do poduszkowców i barek transportowych.
USS Whidbey Island i USS Harpers Ferry to prototypy niemal identycznych grup transportowców desantowych doków, poprzedzających wspomniany typ San Antonio. W linii jest ich odpowiednio: siedem i cztery.
Natomiast ostatni z typów okrętów, Blue Ridge, to jednostki przeznaczone do zabierania sztabu dowodzenia siłami uczestniczącymi w operacjach desantowych i połączonych.Prototypowy Blue Ridge to jednocześnie najstarszy okręt w US Navy, będący w kampanii od 14 listopada 1970 roku. Bliźniaczy USS Mount Whitney (LCC 20) jest dobrze znany w Polsce z kilku wizyt w trakcie ćwiczeń BALTOPS. W tym również będzie dowodził w tej operacji na Bałtyku. Okręty te bazują na platformie pierwszych zaprojektowanych od podstaw amerykańskich śmigłowcowców typu Iwo Jima.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Widziałem USS Arlington na żywo w Świnoujściu - stał przy nabrzeżu MW nieopodal naszych desantowców i trałowców. Kiedy człowiek widzi tak gigantyczny okręt, który jest większy niż wsystko co mamy w porcie, łącznie z cywilnymi promami ro-ro zabierającymi do 100 tirów, to przypomina sobie o miejscu w szeregu swojego państwa...