Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rosja: nadbudówka awangardowej korwety Mierkurij dostarczona

Barka z kompozytowymi elementami nadbudówki korwety rakietowej Mierkurij podczas ostatniego etapu transportu na barce. Fot. Siewiernaja Wierf’

20 lipca stocznia Siewiernaja Wierf’ z Sankt Petersburga poinformowała o dostarczeniu do niej kompozytowej nadbudówki przeznaczonej do nowej korwety wielozadaniowej Mierkurij projektu 20386, będącej najnowszym przedstawicielem typoszeregu rosyjskich pełnomorskich jednostek eskortowych, do którego należą też korwety projektów - 20380 Stierieguszczij i 20385 Griemiaszczij.

Dwie kompozytowe struktury, które będą tworzyć w przyszłości nadbudówki korwety Mierkurij, powstały w stoczni Sriednie-Newskij Sudostroitielnyj Zawod (SNSZ) zlokalizowanej w miejscowości Pontonnyj pod Petersburgiem. Od dziesięcioleci specjalizuje się ona w produkcji okrętów wojennych i ich elementów wykonanych z materiałów kompozytowych. W ostatnich latach budowana jest tam seria trałowców morskich projektu 12700 Aleksandrit oraz nadbudówki do korwet typów Stierieguszczij i Griemiaszczij.

Nadbudówka pierwszej i jak na razie jedynej korwety projektu 20386, dzięki położeniu stoczni SNSZ nad Newą, została przetransportowana do Sankt Petersburga drogą wodną na pokładzie barki. O wiele bardziej skomplikowana była operacja rozładunku, która trwała kilka godzin. W pierwszej kolejności barka z elementami nadbudówki została wprowadzona do stoczniowego doku pływającego i umieszczona na specjalnych podporach. Po wypompowaniu wody z doku i podniesieniu go do poziomu nabrzeża pod barką umieszczono na opierających się na tych podporach wózkach transportowych, które poruszają się po szynach. Ostatnim etapem tej operacji było wytoczenie barki na nabrzeże stoczniowe, gdzie przy pomocy dwóch dźwigów stoczniowych przeniesiono elementy nadbudówki na plac w celu przeprowadzenia praca wyposażeniowych.

Kontrakt na zaprojektowanie okrętu projektu 20386 został zawarty pomiędzy Ministerstwem Obrony FR a biurem konstrukcyjnym CMKB Ałmaz z Sankt Petersburga 17 kwietnia 2014 r. Swoją pierwszą publiczną premierę jednostka ta miała podczas petersburskich targów IMDS 2015, gdzie pokazano jej model, z tym że wtedy prezentowany był jako nowe wcielenie korwet rakietowych projektu 20382 Tigr, będących eksportową wersją budowanych dla WMF FR okrętów typu Stierieguszczij, które jednak jak dotąd nie znalazły żadnego nabywcy.

Oficjalne położenie stępki pierwszej jednostki projektu 20386, która wówczas nosiła nazwę Dierzkij, nastąpiło w stoczni Siewiernaja Wierf’ 28 października 2016 r. Zgodnie z ówczesnymi deklaracjami, nowa korweta, której koszt szacowano na ponad 20 mld RUB, miała zostać przekazany siłom morskim Rosji w 2021 r. Według słów wypowiedzianych podczas tej uroczystości przez ówczesnego zastępcę dowódcy WMF FR adm. Wiktora Bursuka, w programie budowy rosyjskich okrętów do 2050 r. zaplanowano budowę serii korwet proj. 20386 liczącą co najmniej 10 jednostek. Jednak, jak to często w Rosji bywa, na deklaracjach się skończyło. Budowa nowego okrętu realizowana jest w bardzo wolnym tempie, zaś rozpoczęcie konstruowania kolejnych korwet tego typu jak dotąd nie nastąpiło.

Kadłub korwety rakietowej Mierkurij projektu 20386 w stoczni Siewiernaja Wierf’ w Sankt Petersburgu. Fot. Senator fb1490/forums.airbase.ru

23 kwietnia 2019 r. w obecności prezydenta Rosji Władimira Putina w stoczni odbyła się uroczystość połączenia bloków kadłuba tego okrętu, którego nazwę zmieniono na Mierkurij (na cześć XIX-wiecznego brygu, który zasłynął w wojnie z rosyjsko-tureckiej). Na początku marca bieżącego roku nastąpiło techniczne wodowanie kadłuba tej korwety. W stoczni Siewiernaja Wierf’ już wcześniej zdarzały tego typu wodowania mające na celu zmianę miejsca budowy jednostki, i najprawdopodobniej Mierkurij powróci do hali montażowej.

10 czerwca 2021 r. prezes Zjednoczonej Korporacji Okrętowej (OSK) Aleksiej Rachmanow stwierdził, że pierwsza korweta projektu 20386 może stać się okrętem doświadczalnym do testowania nowych technologii i w ogóle nie wejdzie w skład jednostek bojowych WMF FR. Jego budowa w tym przypadku może zostać opóźniona do czasu opracowania wszystkich nowych urządzeń, które zostaną w nim wykorzystane. Ostateczna decyzja o losie okrętu będzie zależeć od tego „ile innowacji klient chciałby mieć na tej korwecie”. Jak będzie w rzeczywistości, czas pokaże. Według ostatnich deklaracji stoczni na jednostce tej prowadzone są dalsze prace kadłubowe. Szacuje się, że Mierkurij może zostać ukończony nie wcześniej niż w latach 2023-2024.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc