Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Pierwsze silniki bombowców Tu-160M2

TRK WS RF „Zwiezda”

25 października rosyjska agencja informacyjna „Interfaks” przekazała informację działu prasowego Zjednoczonej Korporacji Silnikowej o dostarczeniu pierwszych silników odrzutowych NK-32 tzw. 2. serii. Jest to wersja rozwojowa dotychczasowych NK-32 stosowanych w bombowcach Tu-160.

Producentem silników jest spółka ODK-Kuzniecow z Samary, wchodząca w skład ODK (Objediniennaja dwigatielestroitielnaja korporacyja – Zjednoczona Korporacja Silnikowa), należącej do kroporacji Rostiech. Wicedyrektor ds. sprzedaży i serwisu ODK-Kuzniecow Siergiej Krawczenko powiedział o partii silników, bez podawania ich liczby – najpewniej było ich sześć. Są to pierwsze silniki do bombowców strategicznych wyprodukowanych przez ODK-Kuzniecow od 25 lat. Nowe turbiny wysłano do zakładów w Kazaniu – czyli KAZ (Kazanskij awiacyonnyj zawod imieni S. P. Gorbunowa), część spółki Tupolew – producenta Tu-160. Obecnie w KAZ odtworzono linię produkcyjną strategicznych bombowców (de facto nosicieli pocisków rakietowych) Tu-160M2. Prototyp pierwszego z nich ma być gotowy już w przyszłym roku, a rosyjskie WKS ma odebrać ten samolot w 2023 r., co jest wskazówką odnośnie czasu przewidzianego na badania w locie zarówno zakładowe, jak i państwowe. 25 stycznia 2018 r. rosyjski resort obrony zamówił 10 Tu-160M2 (koszt jednego to 10 mld RUB, czyli ok. 108 mln EUR), które mają być dostarczone w ramach planu modernizacji technicznej sił zbrojnych (tzw. GPW) obowiązującego do 2027 r. Razem z Tu-160M2 zamówiono 25 silników NK-32 2. serii. Wyniki wstępnej eksploatacji Tu-160M2 zdecydują o kolejnych zamówieniach. Wcześniej Ministerstwo Obrony FR wyrażało zainteresowanie docelowo 50 Tu-160M2.

Silnik NK-32-02 podczas kolejnego etapu montażu. Fot. TRK WS RF „Zwiezda”.

Natomiast jeżeli chodzi o silniki NK-32 2. serii (NK-32-02), to na pewno przeszły etap fabrycznych badań stanowiskowych. NK-32-02 miał swój medialny debiut w telewizji „Zwiezda”, w odcinku programu „Wojennaja Prijemka” poświęconemu obecnym rosyjskim silnikom lotniczym. Telewizyjna ekipa odwiedziła także zakłady ODK-Kuzniecow i pokazała silniki NK-32-02 na linii montażowej, jak też odjazd z zakładu transportu z pierwszymi silnikami do Kazania. W programie wystąpił też Aleksiej Wołkow, naczelnik przedstawicielstwa wojskowego przy zakładach w Samarze. Zapytany o zakres zmian w konstrukcji NK-32-02, Wołkow odpowiedział, że objęły rdzeń silnika, poszczególne stopnie sprężarek, konstrukcję i liczbę ich wirników, konstrukcję (geometrię) łopatek wirników sprężarek oraz materiały, z jakich są produkowane. NK-32-02 uzyskuje taki sam ciąg, jak poprzedni model, ale przy obniżonym spalaniu paliwa. W rezultacie zasięg lotu Tu-160M2 wzrośnie o „ponad 1000 km” w porównaniu z Tu-160. Zasięg praktyczny Tu-160 wynosi 12 300 km (prędkość przelotowa Ma = 0,77, 5% rezerwy paliwa, bez tankowania w powietrzu).

Fot. TRK WS RF „Zwiezda”

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc