Na tegorocznym XXVI Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach firma AMZ-KUTNO S.A. premierowo prezentuje swój najnowszy projekt – prototyp lekkiego opancerzonego pojazdu patrolowo-interwencyjnego TUR VI, który stanowi ofertę nie tylko dla wojska.
TUR VI jest odpowiedzią AMZ-KUTNO S.A., firmy mającej wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów od podstaw i adaptacji, w tym opancerzaniu wyrobów innych producentów, na rosnące na całym świecie zapotrzebowanie na lekkie opancerzone wozy patrolowo-interwencyjne. Siły zbrojne i służby odpowiadające za bezpieczeństwo wewnętrzne muszą bowiem stawiać czoło rosnącemu zagrożeniu ze strony zbrojnych ugrupowań przestępczych, w tym terrorystycznych, a w wielu częściach świata także partyzanckich. Innym powodem popularności tej klasy pojazdów jest stopniowe przechodzenie w siłach zbrojnych na całym świecie z lekkich samochodów terenowych na ich opancerzone odpowiedniki.
Celem jaki przyświecał konstruktorom TURA VI było opracowania pojazdu do wygodnego przewożenia (ergonomia) 10 funkcjonariuszy lub żołnierzy (w tym kierowcy), wraz z ich indywidualnym uzbrojeniem i wyposażeniem po bezdrożach, drogach gruntowych, szosach i ulicach miejskich, przy jednoczesnym zapewnieniu mu odpowiedniej mobilności i poziomu ochrony balistycznej oraz przeciwminowej (włącznie z improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi). Do kabiny załoga i pasażerowie mogą dostać się przez dwie pary drzwi bocznych i pojedyncze tylne. Dodatkowo, w tylnej części stropu, znajduje się właz ewakuacyjny, który może też służyć np. do zamontowania obrotnicy do uzbrojenia strzeleckiego. W przypadku służb ochrony porządku może to być wyrzutnik granatów dymnych / z gazem łzawiącym.
Do skonstruowania TURA VI konstruktorzy AMZ KUTNO wykorzystali podwozie samochodu Ford z rodziny Super Duty, bardzo popularnej w wielu krajach. Dzięki temu ułatwiony jest dostęp do serwisu i części zamiennych. Nie bez znaczenia przy wyborze podwozia Forda była dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu na tym podwoziu mogąca dochodzić do 10,5 t.
Napęd stanowi widlasty, ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny V8 6.7L Power Stroke o mocy 266,4 kW/362 KM, przekazujący moment obrotowy poprzez automatyczną, 6-biegową skrzynię biegów TorqShift. Zespół zapewnia bardzo dobry współczynnik mocy do masy. W TURZE VI zamontowano 150-litrowy zbiornik paliwa. Wkładki Run Flat we wszystkich kołach umożliwiają kontynuowanie jazdy nawet przy spadku ciśnienia spowodowanego przestrzałem lub przebiciem. W razie poważniejszego uszkodzenia któregoś z kół można jest wymienić na zapasowe, które jest przymocowane do tylnych drzwi.
Zastosowanie niezależnego, wzmocnionego zawieszenia przedniej osi z amortyzatorami teleskopowymi i sprężynami oraz na drugiej osi resorów i amortyzatorów teleskopowych, a także stałego napędu 4×4 i wielosezonowych opon terenowych 335/80R20, zapewniają TUROWI VI doskonałą mobilność trudnym terenie i komfort jazdy.
Ochrona balistyczna i przeciwminowej nowego kutnowskiego pojazdu kształtuje się na poziomie 1 wg STANAG 4569A/B, ale istnieje możliwość jej wzrostu do poziomu 2 oczywiście skutkuje to wzrostem masy.
Prototypowy TUR VI został wyposażony w: filtrowentylację, klimatyzację i niezależne ogrzewanie przedziału załogi, podgrzewane czołowe i boczne szyby, oświetlenie wewnętrzne oraz stopnie boczne i tylne dla załogi, jak również szczeble ułatwiające wejście na dach wozu.
W opancerzonym kadłubie znajduje się 10 (po 5 z każdej strony) otworów strzelniczych z wizjerami, które umożliwiają prowadzenie z wnętrza ognia z broni ręcznej i obserwację terenu w pobliżu pojazdu. W TURZE VI zamontowano także wyposażenie specjalistyczne, jak wyciągarka elektryczna do samoewaukacji na wysokości zderzaka i taran przedni.
Głównym przeznaczeniem pojazdu jest przede wszystkim: wspieranie działań ochrony porządku na w miejscach publicznych i terenach zamkniętych, wsparcie działań interwencyjnych, prowadzenie akcji prewencyjnych w celu zapobieżenia popełnianiu przestępstw i różnych wykroczeń, uczestnictwo w akcjach mających na celu ochronę życia i zdrowia oraz mienia, współuczestniczenie w zabezpieczeniu porządku publicznego w czasie uroczystości i imprez masowych, wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych czy wsparcie zwalczania różnych klęsk i zagrożeń. Podstawowymi wariantami tego pojazdu mają być: opancerzony pojazd patrolowo-interwencyjny, opancerzony pojazd-sanitarka wielonoszowa, samochód do przewozu niewybuchów, samochód do przewozu szczególnie chronionych osób czy samochód towarowy do przewozu szczególnie chronionych ładunków.
TUR VI jest propozycją skierowaną przede wszystkim do funkcjonariuszy służb podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, funkcjonariuszy Służby Więziennej, ale także żołnierzy Wojsk Lądowych, Wojsk Obrony Terytorialnej. Oczywiście będzie oferowany także odbiorcom zagranicznym. AMZ-KUTNO może przygotować jeśli takie będzie oczekiwanie zamawiających także inne wersje Tura VI - na przykład czterodrzwiową lub podwozie z dwuosobową opancerzoną kabiną, na którym będzie można zamontować kontenery ze specjalistycznym wyposażeniem. Jednym z atutów TURA VI ma być jego konkurencyjna cena.
Prezentowany na tegorocznym MSPO prototyp przeszedł pierwszy cykl badań zakładowych. Wkrótce trafi także na specjalistyczne badania do zewnętrznych, certyfikowanych placówek naukowo-badawczych.
(MZ) | Foto: Mateusz Zielonka oraz AMZ KUTNO S.A. |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
HEKATE Desing opracowało stylistkę? Widać, że to ich kreska. Wyszło świetnie!
Moim skromnym zdaniem to jest najlepszy następca Honkera i niech w końcu znajdzie się na wyposażeniu tych służb w Polsce, które potrzebują takich pojazdów.Prywatni odbiorcy również będą nim zachwyceni.
Ile za wersje cywilna bez opancezenia na 5 osob
Lub camper jakis .../
Jestem mocno zainteresowany !!!
Zainteresowany to dzwoni do przedstawiciela handlowego firmy i ustala datę odbioru
Ty co najwyżej możesz na forum ściemniać