Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2023 ‒ Premiera Kuszy na pojeździe AERO 2

Najnowsza odmiana MSR Kusza na nośniku wysokiej mobilności AERO 2. Fot. Andrzej Kiński

Kielecki XXXI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego stał się miejscem premiery nowej odmiany mobilnego systemu rakietowego (MSR) bardzo krótkiego zasięgu Kusza, przeznaczonej dla pododdziałów aeromobilnych.

Tym razem konstruktorzy z Centrum Rozwojowo-Wdrożeniowego Telesystem-Mesko Sp. z o.o. z podwarszawskiego Lubiczowa i Wojskowej Akademii Technicznej wraz z firmą Auto Podlasie Sp. z o.o. zamontowali zespół wyrzutni na nośniku AERO 2, będącym kolejną wersją pojazdu wojsk aeromobilnych (PWA) AERO, używanego od 2020 r. przez pododdziały 6. Brygady Powietrznodesantowej z dowództwem w Krakowie.

Przypomnijmy, że MSR Kusza powstał przed ponad dekadą (pierwsza prezentacja na MSPO w 2011 r.) w celu zwiększenia mobilności strzelców przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych (PPZR) i zapewnienia im lepszych możliwości wykrywania celów powietrznych. Jego nośnikiem mogą być lekkie pojazdy terenowe o masie do 3,5 tony, a w minionych latach prezentowany był m.in. na pojeździe terenowym Polaris Defence Ranger 800 6×6 i pick-upie Toyota Hilux 4×4.

W platformie-podstawie znajduje się łatwo dostępny magazyn, w którym mieszczą się cztery pojemniki transportowo-startowe pocisków kierowanych, dwa zespoły startowe i 8-12 naziemnych bloków zasilania. Fot. Andrzej Kiński

Uzbrojenia zestawu tworzą dwie wyrzutnie PPZR Piorun lub Grom, produkowane przez MESKO S.A. we współpracy z CRW Telesystem-Mesko, kolejne dwie lub cztery są przewożone w specjalnym magazynie w platformie na nośniku, na którym umieszczona jest kolumna-wspornik wyrzutni. Po dołączeniu standardowych mechanizmów startowych zestawy zamontowane na wyrzutni mogą być wykorzystane także jako naramienne. Na wyrzutni zamontowany został także dzienno-nocny zespół obserwacyjno-celowniczo-kontrolny, który służy do zarządzania pracą zestawu i wykrywania oraz śledzenia celów powietrznych. W jego skład wchodzą: celownik kolimatorowy zintegrowanych z wyświetlaczem LCD, kamera dzienna i – opcjonalnie – termowizyjna bądź alerter pracujący w podczerwieni. Z zespołem może zostać zintegrowany interrogator systemu identyfikacji bojowej „swój-obcy” (PIT-RADWAR S.A.).

MSR Kusza w odmianie przenośnej w ekspozycji MESKO S.A. i CRW Telesystem-Mesko na hali Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Fot. Andrzej Kiński

Po raz pierwszy Kusza została zaprezentowana na pojeździe AERO 2, będącą powiększoną wersją PWA AERO, używanego przez pododdziały aeromobilne Sił Zbrojnych RP. Pojazd ma zmienione podwozie ze zwiększonym rozstawem osi, powiększoną kabinę i osłonę silnika. Długość AERO 2 wynosi 4450 mm, a szerokość 2140 mm (ze złożonymi lusterkami). Rozstaw osi to 2890 mm, a rozstaw kół 1575 mm. Masa własna wynosi 2340 kg, ładowność 1200 kg, a dopuszczalna masa całkowita 3,5 tony. Napęd stanowi 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny Toyota 1HZ o pojemności skokowej 4,2 litra i mocy 96 kW/130 KM przy 3800 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 290 Nm przy 2000 obr./min. Współpracuje on z manualną, 5-biegową skrzynią przekładniową (w opcji jest automatyczna). Pojazd wyposażono w blokady mechanizmów różnicowych obydwu osi. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 80+10 litra, co zapewnia zasięg po drodze rzędu 800 km. Napęd może być przenoszony na dwa lub wszystkie koła. Standardowym wyposażeniem jest wyciągarka. Załoga zestawu jest dwuosobowa. Adaptacja do montażu zestawu Kusza polegała na zaprojektowaniu powiększonej platformy ładunkowej z miejscem na magazyn pocisków i baterie akumulatorów.

MSR Kusza na AERO 2 może być transportowany drogą lotniczą, np. samolotami C-295M, przenoszony na zawiesiu zewnętrznym śmigłowca klasy UH-60 Blackhwk, a także desantowany na platformie spadochronowej.

W stoisku MESKO S.A. i CRW Telesystem-Mesko na hali Polskiej Grupy Zbrojeniowej jest także prezentowany drugi egzemplarz MSR Kusza, tym razem w odmianie przenośnej, wyposażonej w najnowszy model zespołu obserwacyjno-celowniczo-kontrolnego ze zintegrowanym interrogatorem systemu „swój-obcy”.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc