Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2021: Nowości Rosomaka

Wóz pomocy technicznej Rosomak-WPT został premierowo zaprezentowany przez siemianowickie zakłady na MSPO 2021. Fot. Andrzej Kiński

Pojazdy na platformie kołowego transportera opancerzonego Rosomak, powstałe w zakładach w Siemianowicach Śląskich to najpopularniejsze wozy bojowe nowej generacji wykorzystywane w Wojsku Polskim w liczbie już niemal 900 i mające za sobą bojowy sprawdzian podczas misji w Afganistanie, a także udział w kilku operacjach ekspedycyjnych. Podczas MSPO 2021 pojazdów rodziny Rosomak nie mogło zabraknąć na ekspozycji Sił Zbrojnych RP, a w hali Polskiej Grupy Zbrojeniowej można obejrzeć trzy kolejne, w tym dwa mające w Kielcach swoje publiczne premiery.



Rosomak S.A. zaprezentował prototyp wozu pomocy technicznej Rosomak-WPT, który przechodzi obecnie badania kwalifikacyjne. To trzeci, po Ciężkim Kołowym Pojeździe Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun i wozie rozpoznania technicznego Rosomak-WRT, wyspecjalizowany pojazd zabezpieczenia technicznego działań w warunkach bojowych pododdziałów wyposażonych w KTO. Powstaje w ramach umowy   zawartej 23 grudnia 2014 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Rosomak S.A., na realizację pracy rozwojowej (opracowanie projektów wstępnego i technicznego, dokumentacji konstrukcyjnej, budowa prototypu i jego badania wstępne oraz kwalifikacyjne) „Kołowy Transporter Opancerzony – Wóz Pomocy Technicznej” kryptonim Rosomak-WPT” i dostawę 18 wozów seryjnych. Bazowa wartość tej umowy (nie obejmującej wcześniej dostarczonych do konwersji bazowych KTO) wynosiła ok. 230 mln PLN brutto, a obecnie – po aneksowaniu – jej wartość wzrosła do ok. 338 mln PLN brutto.

Prototypowy pojazd został skompletowany pod koniec ubiegłego roku i ma już za sobą badania wstępne oraz część cyklu badań kwalifikacyjnych.

Rosomak-WPT jest oparty na konstrukcji KTO-WRT, ale z uwzględnieniem zmian wynikających z potrzeby zabudowy ciężkiego wyposażenia specjalistycznego, skutkujących wzrostem dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu do 28 ton, stąd liczne zmiany w konstrukcji podwozia, zawieszenia, układu przeniesienia napędu i innych systemów pojazdu. Wóz pomocy technicznej otrzymał także bogaty zestaw wyposażenia specjalistycznego, w skład którego wchodzą m.in.: żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm czy hydraulicznie sterowany lemiesz firmy Pearson Engineering, mogący pełnić funkcję podpory przy pracy żurawia, ale także kotwy przy pracy zespołu wyciągarek bocznych oraz narzędzia przeznaczonego do spychania innych pojazdów i torowania drogi.

Do napędu Rosomaka-WPT zastosowano czterosuwowy, 6-cylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i chłodnicą międzystopniową Scania DC 13 079A o mocy 405 kW/550 KM.

Rosomak-WPT to, jak dotąd, najbardziej złożona pod względem konstrukcyjnym wersja Rosomaka powstała w Polsce (szerzej w WiT 12/2020).

Z kolei Huta Stalowa Wola S.A. wystawiła prototyp Rosomaka-AWR, „brakującego ogniwa” kompanijnego modułu ogniowego 120 mm moździerzy samobieżnych na podwoziu kołowym Rak, który w bieżącym roku przeszedł pomyślnie badania kwalifikacyjne (szerzej w WiT 4/2021). Powstał on we współpracy Huty Stalowa Wola z firmą WB Electronics S.A. i producentem nośnika. Zadaniem AWR jest naziemne rozpoznanie optoelektroniczne i radarowe oraz obsługa strzelania kompanii 120 mm moździerzy samobieżnych i innych pododdziałów moździerzy oraz artylerii lufowej (np. 155 mm armatohaubic Krab, 152 mm haubicoarmat DANA), a także rakietowej (WR-40 Langusta). W związku z tym otrzymał bogaty zestaw wyposażenia w dwóch podsystemach: pokładowym zestawie obserwacyjno-rozpoznawczym (PZOR) i wynośnym zestawie obserwacyjno-rozpoznawczym (WZOR). Pierwszy integruje radaru pola walki SR Hawk (V)2 firmy SRC Inc. i głowicę optoelektroniczną TacFLIR 280-HD firmy FLIR Systems, które umieszczone są na czterometrowym maszcie Stiletto firmy Willburt.  Z kolei w skład zestawu WZOR, który umożliwia drużynie rozpoznawczej wykonywanie zadań poza pojazdem, wszedł artyleryjski przyrząd dalmierczo-rozpoznawczy APDR firmy Safran Vectronix GonioLight V-TI, złożony z: zestawu pozycjonowania STERNA z goniometrem pomiarowym z wbudowanym żyroskopowym wskaźnikiem północy, kalkulatorem i modułem odbiornika GPS; wielofunkcyjnej lornetki JIM LR (z telewizyjnym kanałem dziennym ze zobrazowaniem kolorowym, termowizyjnym kanałem obserwacji, dalmierzem laserowym, cyfrowym kompasem magnetycznym DMC, pochyłomierzem i odbiornikiem GPS) oraz lornetkowego dalmierza laserowego VECTOR 23. Dodatkowe wyposażenie ‒ moduł łączności i komputer zwiadowcy, pozwalają na automatyczną transmisję danych i fonii z pojazdem oraz systemami dowodzenia i kierowania ogniem za pomocą łączy radiowych oraz przewodowych.

Kolejny pokazany publicznie po raz pierwszy pojazd rodziny KTO to „artyleryjski” Rosomak-AWR. Fot. Andrzej Kiński

We wnętrzu pojazdu znajdują się trzy stanowiska pracy żołnierzy funkcyjnych: dowódcy grupy rozpoznawczej, operatora radaru-strzelca i zwiadowcy-operatora głowicy optoelektronicznej.

Podsystem informatyczny, wykorzystujący oprogramowanie ZZKO TOPAZ, zapewnia integrację obydwu podsystemów rozpoznania i wsparcie realizacji zadania ogniowego przez pododdziały artylerii. Wyposażenie teleinformatyczne oraz oprogramowanie AWR jest w pełni zintegrowane z Zautomatyzowanym Zestawem Kierowania Ogniem TOPAZ i pozwala na przewodową oraz radiową wymianę danych i fonii w ramach KMO Rak oraz ze stanowiskiem dowodzenia artylerii na szczeblu taktycznym. System wymiany danych i fonii oparty jest na najnowszej wersji PZUŁW FONET. Zastosowano w nim w obecnej konfiguracji m.in. trzy radiostacje UKF Radmor RRC9310AP, z których jedna, po przeniesieniu zestawu nadawczo-odbiorczego RRC 9210 do plecaka taktycznego radiooperatora, może być wykorzystana w module łączności WZOR. Docelowo wyposażenie łącznościowe AWR powinno zostać uzupełnione o radiostację KF lub do łączności z lotnictwem.

Także w stoisku HSW wystawiono, znanego już, bojowego Rosomaka z wieżą bezzałogową ZSSW-30. Pojazd wraz z wieżą przeszedł w tym roku badania kwalifikacyjne i wkrótce mają się rozpocząć rozmowy dotyczące zamówienia pojazdów seryjnych.



Ostatnią nowością MSPO 2021 związaną z KTO Rosomak i firmą Rosomak S.A. jest podpisanie pierwszego dnia salonu umowy z Inspektoratem Uzbrojenia na opracowanie i dostawę kołowych wozów rozpoznania skażeń Rosomak-RSK. Stronami umowy są Inspektorat Uzbrojenia i konsorcjum w składzie: Rosomak S.A. (lider), WB Electronics S.A., Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii oraz Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2 S.A. Na jej mocy do 2026 ma powstać wóz prototypowy, który ma zakończyć badania w 2027 r., zaś w latach 2028-2029 miałoby zostać dostarczonych 11 pojazdów seryjnych. Wartość umowy to 542,4 mln PLN brutto (bez uwzględnienia kosztów zakupu KTO bazowych).

Postępowanie dotyczące zamówienia Rosomaków-RSK Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął jeszcze w 2019 r. Uzgodniono w jego trakcie wymagania taktyczno-techniczne tej wersji pojazdu, których akceptacja umożliwiła podpisane wyżej wymienionej umowy.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc