Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Moteurs Baudouin – ponad 105 lat produkcji napędów morskich

W trakcie targów BaltExpo 2023 w Gdańsku firma Moteurs Baudouin pokazała Agregat prądotwórczy 4W105S. Fot. Marcin Chała

Francuska firma Moteurs Baudouin to bardzo doświadczony producent silników i generatorów spalinowo-elektrycznych, który jest obecny w kilku kluczowych sektorach, w tym morskim. Od ponad 105 lat projektuje i produkuje najwyższej jakości silniki wysokoprężne do zastosowań morskich i energetycznych o mocy od 95 do 1214 kW, jak też generatory o mocach 85 do 1195 kVA. Sieć serwisowa firmy wspiera klientów w ponad 130 krajach w zakresie specyfikacji, instalacji, serwisu i oryginalnych części zamiennych.

Moteurs Baudouin została założono w 1918 roku w Marsylii. Przez większość swojej historii firma wytwarzała wolnoobrotowe silniki wysokoprężne, specjalizowane do użytku na jednostkach pływających, ale obecnie produkuje również silniki wysokoobrotowe do szerszego zakresu zastosowań w energetyce morskiej. W 2017 roku Baudouin wprowadził gamę silników do zastosowań w energetyce lądowej. W 2020 roku firma rozpoczęła produkcję swoich pierwszych silników zasilanych LNG, początkowo do użytku stacjonarnego, i rozpoczęła prace nad nową konstrukcją okrętowego silnika dwupaliwowego (zasilany olejem napędowym i skroplonym gazem ziemnym LNG).

Obecnie centrala Moteurs Baudouin zlokalizowana jest w Cassis, niedaleko Marsylii. Dziś firma prosperuje bardzo dobrze, ale początek obecnego stulecia nie był dla niej pomyślny. W 2009 roku producent był zagrożony zamknięciem swojej działalności. Pomoc nadeszła ze strony chińskiej spółki Weichai Power, będącej jednym z największych na świecie wytwórców silników wysokoprężnych. Stając się własnością Weichai, Moteurs Baudouin wyszła z opresji silniejsza niż kiedykolwiek. Przeszła od sprzedaży kilkuset silników rocznie do 25 000 sztuk w 2022 roku.

Silniki morskie francuskiej firmy są przeznaczone głównie do jednostek roboczych (holowniki itp.), statków pasażerskich, promów i dużych jachtów motorowych, ale także jednostek wojskowych i administracji rządowej. Cechują je bardzo długie okresy eksploatacji pomiędzy koniecznymi przeglądami.

Oprócz produkcji silników, firma specjalizuje się w serwisie gwarancyjnym i pogwarancyjnym, w naprawach i remontach silników oraz dostawie oryginalnych części zamiennych, jak również zajmuje się zarządzaniem remontami i naprawami statków morskich oraz aranżacją dokowań na całym świecie.

 

Specyfika produkcji Baudouin

Silniki Moteurs Baudouin odróżnia od wyrobów konkurencyjnych fakt, że są one od podstaw projektowane do trudnych zastosowań morskich, nie są zaś konwersją silników przemysłowych (samochodowych) do użytku morskiego. To ważna cecha, bowiem wymagania w przypadku morskich silników oraz generatorów są trudniejsze do spełnienia niż przemysłowych. Przykładowo alternatory okrętowe muszą pracować w niższych temperaturach, jak też być odporne na wstrząsy. Pozwala to zaspokajać potrzeby najbardziej wymagających klientów w branży silnikowej, gwarantując solidność i funkcjonalność.

Konstrukcja silników Moteurs Baudouin jest przyjazna użytkownikom. Na zdjęciu przykład rozmieszczenia filtrów z przodu silnika, w celu ułatwienia serwisu. Fot. Moteurs Baudouin

Konstrukcja silników Baudouin ułatwia ich obsługę i serwisowanie na statku. Biorąc pod uwagę, że siłownie mają ograniczoną przestrzeń, firma w swoich silnikach stosuje udogodnienia, między innymi pokrywy inspekcyjne skrzyń wałów korbowych, rurowe wymienniki ciepła, filtry montowane są z przodu silnika, etc.

Silniki te cechuje także wysoki moment obrotowy uzyskiwany przy niskich prędkościach obrotowych wału. Oznacza to zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji spalin. Nie bez znaczenia jest też fakt, że w portfolio firmy możemy znaleźć jednostki napędowe o mocach od 95 do 1214 kW. Tak dużej rozpiętości trudno szukać u konkurentów, którzy specjalizują się w określonych zakresach mocy nominalnych.

Bardzo ważnym wyróżnikiem francuskiej firmy na tle innych wytwórców jest fakt, że Moteurs Baudouin produkuje swoje silniki od podstaw, a więc odlewa kadłuby, wykonuje wały, jak też wszystkie inne podzespoły. W praktyce w zakładach w Cassis powstają „od zera” kompletne zespoły napędowe wraz z urządzeniami sterującymi, a udział w nich podzespołów pozyskiwanych od innych firm jest ograniczony do specyficznych elementów (np. pędników). Oznacza to, że Moteurs Baudouin może dopasować silnik do niemal dowolnej jednostki pływające i dostarczyć kompletny system napędowy od przysłowiowej manetki do śruby napędowej. Samodzielna produkcja pozwala na uzyskanie stosunkowo krótkiego czasu dostawy gotowego napędu (albo generatora), ponieważ firma nie jest uzależniona od poddostawców. Właściwość ta okazała się bardzo istotna choćby w okresie globalnej pandemii COVID, która uderzyła w różne branże, wydłużając czas realizacji zleceń. W przypadku Moteurs Baudouin problem ten okazał się marginalny. Firma wytwarza ponadto linie wałów i przekładnie redukcyjne.

Moteurs Baudouin oferuje swoje produkty do jednostek pływających nowo budowanych, jak również w przypadku potrzeby remotoryzacji statków przechodzących remonty.

Jeden z najbardziej znanych produktów Moteurs Baudouin - silnik wysokoprężny M26, tu w wersji 12-cylindrowej. Fot. Moteurs Baudouin

Sztandarowym produktem Moteurs Baudouin jest seria silników wysokoprężnych M26, wprowadzona na rynek w latach 90. Okazała się wielkim sukcesem i wprowadziła firmę do pierwszej ligi wśród wytwórców napędów morskich. Silnik był produkowany w wersjach sześcio-, ośmio- i dwunastocylindrowej i mógł osiągać moc do 500 kW. W 2010 roku pojawiła się druga generacja M26.2. Silnik ten pozostaje najlepiej sprzedającym się produktem firmy, wytwarzanym do tej pory w tysiącach egzemplarzy. Najnowsza wersja M26.3 osiąga moc od 441 do 1215 kW i została zaprojektowana specjalnie do zastosowań morskich. Wykorzystano w niej wspomniane wcześniej udogodnienia konstrukcyjne, sprawiające, że silnik ten jest łatwy w utrzymaniu i eksploatacji.

 

Na drodze rozwoju

Moteurs Baudouin stale rozwija swoje portfolio, aby utrzymać pozycję lidera rynku napędów morskich. Firma wdrożyła plan wprowadzenia na rynek nowej gamy silników do dużych obciążeń, o większej mocy, pojemnościach skokowych, wysokich momentach obrotowych przy niskich prędkościach obrotowych, które spełniać będą obecne i przyszłe, restrykcyjne normy emisji spalin.

Kompaktowy silnik wysokoprężny 6F21. Fot. Moteurs Baudouin

Jednym z nowych silników jest kompaktowy 6F21. Jest to 13-litrowy, sześciocylindrowy silnik wysokoprężny z wysokociśnieniowym układem wtryskowym i dwustopniową turbosprężarką, który rozwija moc 735 kW. Spełnia przy tym normę emisji spalin IMO II (wkrótce także EPA 3). Firma dąży też, aby kolejne jednostki napędowe spełniały normy IMO III, rozwiązania EPA Tier 3 i Tier 4 dla Stanów Zjednoczonych oraz Stage V dla rynku śródlądowych dróg wodnych. Zapewnienie rozwiązań o niskiej emisji spalin (filtry SCR – selective catalytic reduction – selektywnej redukcji katalitycznej) jest filozofią, którą Baudouin stosuje również w nowych silnikach w fazie rozwoju, takich jak M33, który ma zostać wprowadzony do końca 2024 roku.

Dzięki nowym modelom silników i liniom produktowym, jak też sprawdzonym konstrukcjom i usługom serwisowym, forma rozwija się i planuje zwiększać swój udział w rynku. W trakcie targów BaltExpo 2023 firma Moteurs Baudouin zaprezentowała swoją obecność w Polsce.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc