Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Koszt zakupu singapurskich okrętów podwodnych ujawniony

Wodowanie Impeccable’a i Illustriousa w stoczni w Kilonii. Fot. tkMS

10 stycznia Ministerstwo Obrony Republiki Singapuru (Kementerian Pertahanan) ujawniło koszt pozyskania czterech okrętów podwodnych typu Invincible (218SG) od niemieckiego koncernu stoczniowego thyssenkrupp Marine Systems (tKMS).

Jednostkowy koszt budowy tych okrętów, w chwili podpisania umowy (a właściwie dwóch, pierwszej w 2014 i drugiej w 2017), wyniósł 450 mln USD, a całego programu zamknął się w kwocie 1,8 mld USD.

Wartość ta porównywalna jest z zakupem 15 samolotów wielozadaniowych Boeing F-15SG dla Sił Powietrznych Singapuru. Roczne koszty obsługi czterech okrętów wynosić będą wg ogólnie przyjętych standardów 2-3% ich wartości zakupu.

Zakupione w Republice Federalnej Niemiec cztery okręty podwodne typu 218SG zastąpią w stosunku 1:1 dotychczas eksploatowane jednostki należące do dwóch typów: Challenger (dwie w służbie od 1999 roku) oraz Archer (dwie w służbie od 2011 roku). Okręty te odkupione zostały od Szwecji i wprowadzone do służby w Siłach Morskich Singapuru (Angkatan Laut Republik Singapura) po przeprowadzeniu stosownych prac stoczniowych.

Okręty typu Challenger to gruntownie zmodernizowane Sjöormeny (typ A14), które służbę w szwedzkiej Marinen rozpoczęły pod koniec lat 60. Na początku nowego millenium strona singapurska pozyskała cztery okręty tego typu. Spośród nich Challenger (eks-Sjöbjörnen) i Centurion (eks-Sjöormen) opuściły bandery 11 marca 2015 roku po ponad 47 i 48 latach aktywnej służby. Pozostałe dwa: Conqueror (eks-Sjölejonet) oraz Chieftain (eks-Sjöhunden) liczą sobie odpowiednio 55 i 54 lata. Dwa okręty typu Archer to z kolei pozyskane pod koniec pierwszej dekady tego wieku, podobnie jak poprzednicy także i zmodernizowane, jednostki typu Västergötland (A17) tj. Archer (eks-Hälsingland) i Swordsman (eks-Västergötland). Dwa pozostałe okręty tego typu zostały zmodernizowane w Szwecji dla potrzeb Svenska Marinen i znane jako typ Södermanland A17S (obecnie w służbie pozostaje tylko jedna jednostka tego typu). Podobnie jak poprzednio wspomniane jednostki nie są to nowe okręty Archer ma obecnie 35 a Swordsman 36 lat służby za sobą. 

Projekt nowych okrętów podwodnych dla Singapuru powstał w oparciu o cechy jednostek typu 212 i 214, a także niezrealizowanego 216. Nad jego szczegółami pracowali natomiast wspólnie specjaliści z singapurskiej agencji DSTA (Defence Science and Technology Agency), inżynierowie z tkMS oraz przedstawiciele odbiorcy, czyli Angkatan Laut Republik Singapura.

Typ 218SG legitymuje się wypornością pełną 2200 ton w położeniu podwodnym (2000 ton na powierzchni) przy wymiarach 70 x 6,3 m. Okręty te wyposażone są w opracowany w Niemczech napęd niezależny od dostępu powietrza (AIP) oparty o ogniwa paliwowe. Prędkość maksymalna na powierzchni wynosi 10 węzłów i rośnie do powyżej 15 węzłów pod wodą. Dzięki AIP okręty mogą przebywać pod wodą nieprzerwanie (bez konieczności podnoszenia chrapów) przez okres od 28 do nawet 42 dni. Uzbrojenie składa się z ośmiu wyrzutni kal. 533,4 mm do torped ciężkich. Załogę stanowi zaledwie 28 osób.

Pierwszy okręt tego typu (przyszły Invincible) zwodowany został w należącej do koncernu thyssenkrupp Marine Systems stoczni w Kilonii 18 lutego 2019 roku i obecnie przechodzi próby morskie, jego przekazanie odbiorcy planowane jest na ten rok. Kolejne dwa okręty tego typu (przyszłe Impeccable i Illustrious) zwodowano z kolei 13 grudnia ubiegłego roku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Koszt zakupu singapurskich okrętów podwodnych ujawniony”

  1. Jestem ciekaw kiedy u nas ktoś pomyśli o okrętach podwodnych. W sytuacji rekordowych wydatków na obronność należy pomyśleć o rozwiązaniu pomostowym dla Orki. Tylko zamiast kupować kolejne reanimowane wraki można kupić/zbudować kompaktowe okręty podwodne o wyporności ok. 500 ton (jak kobeny) tak jak to robi Rumunia, Turcja, Korea itp. Ich budowa jest kilkakrotnie krótsza i tańsza niż oceanicznych odpowiedników a zadania na Bałtyku wykona tak samo albo i lepiej że względu na kompaktowe wymiary.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc