Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Koreańskie AH-64E Guardian do modernizacji

Republika Korei, chcąc utrzymać wysoki potencjał AH-64E Guardian, uruchomiła program ich modernizacji. Fot. Mesa Aviation

2 września media południowokoreańskie poinformowały, że rząd w Seulu zatwierdził projekt modernizacji 36 śmigłowców bojowych Boeing AH-64E Guardian, które są eksploatowane przez siły zbrojne Republiki Korei.


Projekt ma budżet 295 mln USD i ma zostać zrealizowany w latach 2023-27 z udziałem partnerów amerykańskich. Zgodnie z upublicznionymi informacjami mowa o zakupie modułów wymiany informacji oraz radarów AN/APG-78 Longbow. Całość ma pozwolić na zwiększenie potencjału operacyjnego AH-64E Guardian, które stanowią lotniczy element wsparcia dla sił naziemnych w obliczu ewentualnego konfliktu z Koreańską Republiką Ludowo-Demokratyczną.

Powyższe informacje są ciekawe z kilku powodów. Po pierwsze, w ramach bazowej umowy międzyrządowej dotyczącej zakupu AH-64E Guardian przez Republikę Korei, zamówiono sześć radarów AN/APG-78 Longbow, z którymi (w przeszłości) były problemy techniczne. Jedną z opcji poprawy sytuacji, wskazywanej w ubiegłym roku, była aktualizacja oprogramowania dostarczonych urządzeń. W przypadku modułów wymiany informacji, mowa o terminalach Link 16, które zostały wdrożone w seryjnych AH-64E na przełomie lat 2020/21.

Koreańskie AH-64E Guardian zostały dostarczone do końca 2017 roku, obecnie Boeing dostarcza śmigłowce w konfiguracji V6, które dysponują rozszerzonymi możliwościami - układ obserwacyjno-celowniczy Lockheed Martin M-TAD/PNVS (nowy wskaźnik laserowy i sensor obserwacji dziennej III generacji oraz unowocześniona głowica optoelektroniczna wzmacniająca możliwość obserwacji w podczerwieni), zamontowano także nowe wyświetlacze kolorowe o większej rozdzielczości, które mają ułatwić obserwację i identyfikację celów. Dodatkowo modyfikacja objęła oprogramowanie stacji radiolokacyjnej AN/APG-78 Longbow (produkowanej przez konsorcjum Longbow LLC), która ma teraz funkcję lokalizacji i śledzenia celów morskich – opcja ta była ważna dla coraz większej liczby użytkowników AH-64E Guardian. Innymi możliwościami stacji radiolokacyjnej, także poddanej modernizacji, jest możliwość wykrywania i śledzenia niewielkich obiektów latających oraz zwiększenie zasięgu wykrywania celów. Wersja V6 otrzymała również system przesyłania danych taktycznych pracujący w standardzie Link 16. Pozwoli to na wpięcie maszyny w sieciocentryczny układ dowodzenia, a jednocześnie umożliwi załogom pełną współpracę z bezzałogowymi aparatami latającymi, tworząc wspólne ugrupowanie w powietrzu.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc