Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Koniec produkcji samolotów Suchoj Su-30MKI

Zakłady HAL zakończyły montaż ostatnich zakontraktowanych samolotów bojowych Suchoj Su-30MKI. Fot. Siły Powietrzne Indii

31 stycznia indyjska firma Hindustan Aeronautics Ltd. poinformowała o zakończeniu procesu montażu ostatecznego dwóch ostatnich wielozadaniowych samolotów bojowych Suchoj Su-30MKI, które dostarczano do Sił Powietrznych Indii.

Łącznie na licencyjnej linii montażowej zbudowano 222 egzemplarzy. Ostatnie dwa przechodzą obecnie proces odbiorów ostatecznych, a do jednostek trafią do końca lutego. Być może HAL dostarczy jeszcze jedną partię Su-30MKI - rządy Indii oraz Rosji od lipca 2020 roku prowadzą negocjacje w sprawie zawarcia umowy na dwanaście kolejnych egzemplarzy, które umożliwiłyby uzupełnienie strat operacyjnych.

Obecnie samoloty Su-30MKI stanowią bardzo ważny element uderzeniowy lotnictwa wojskowego Indii. 40 spośród nich ma zostać zintegrowanych z pociskami BrahMos – pierwsze egzemplarze przeszły proces w zeszłym roku i obecnie są już wdrażane do służby operacyjnej.

Pierwsze Su-30MKI dostarczono do lotnictwa wojskowego Indii w 2004 roku. Pierwsze partie dostarczał bezpośrednio przemysł rosyjski. Łącznie Indie zamówiły (dotychczas) 272 egzemplarzy. Obecnie HAL w porozumieniu z partnerami rosyjskimi oraz rządem Indii prowadzi prace studialne nad zapoczątkowaniem programu gruntownej modernizacji. Miałby on objąć instalację nowej stacji radiolokacyjnej, awionik, a także integrację z nowymi wzorami uzbrojenia (w tym zachodniego). Z całą pewnością projekt powinien przyspieszyć po wyborze konstrukcji w obecnym postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu około 114 wielozadaniowych samolotów bojowych nowej generacji – pozwoli on bowiem na częściową unifikację elementów wspólnych (w tym uzbrojenia i dodatkowego wyposażenia przenoszonego na pylonach).

W strukturach Sił Powietrznych Indii Su-30MKI stanowią główny trzon uderzeniowy. Ich uzupełnieniem są MiG-29UPG, SEPECAT Jaguar, a także Dassault Mirage 2000. Dodatkowo w linii nadal znajdują się (zmodernizowane) samoloty MiG-21, a od zeszłego roku prowadzone są dostawy Dassault Rafale (dotychczas do Indii trafiło 11 spośród 36 zamówionych egzemplarzy).

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Koniec produkcji samolotów Suchoj Su-30MKI”

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc