Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Koniec produkcji samolotów Suchoj Su-30MKI

Zakłady HAL zakończyły montaż ostatnich zakontraktowanych samolotów bojowych Suchoj Su-30MKI. Fot. Siły Powietrzne Indii

31 stycznia indyjska firma Hindustan Aeronautics Ltd. poinformowała o zakończeniu procesu montażu ostatecznego dwóch ostatnich wielozadaniowych samolotów bojowych Suchoj Su-30MKI, które dostarczano do Sił Powietrznych Indii.

Łącznie na licencyjnej linii montażowej zbudowano 222 egzemplarzy. Ostatnie dwa przechodzą obecnie proces odbiorów ostatecznych, a do jednostek trafią do końca lutego. Być może HAL dostarczy jeszcze jedną partię Su-30MKI - rządy Indii oraz Rosji od lipca 2020 roku prowadzą negocjacje w sprawie zawarcia umowy na dwanaście kolejnych egzemplarzy, które umożliwiłyby uzupełnienie strat operacyjnych.

Obecnie samoloty Su-30MKI stanowią bardzo ważny element uderzeniowy lotnictwa wojskowego Indii. 40 spośród nich ma zostać zintegrowanych z pociskami BrahMos – pierwsze egzemplarze przeszły proces w zeszłym roku i obecnie są już wdrażane do służby operacyjnej.

Pierwsze Su-30MKI dostarczono do lotnictwa wojskowego Indii w 2004 roku. Pierwsze partie dostarczał bezpośrednio przemysł rosyjski. Łącznie Indie zamówiły (dotychczas) 272 egzemplarzy. Obecnie HAL w porozumieniu z partnerami rosyjskimi oraz rządem Indii prowadzi prace studialne nad zapoczątkowaniem programu gruntownej modernizacji. Miałby on objąć instalację nowej stacji radiolokacyjnej, awionik, a także integrację z nowymi wzorami uzbrojenia (w tym zachodniego). Z całą pewnością projekt powinien przyspieszyć po wyborze konstrukcji w obecnym postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu około 114 wielozadaniowych samolotów bojowych nowej generacji – pozwoli on bowiem na częściową unifikację elementów wspólnych (w tym uzbrojenia i dodatkowego wyposażenia przenoszonego na pylonach).

W strukturach Sił Powietrznych Indii Su-30MKI stanowią główny trzon uderzeniowy. Ich uzupełnieniem są MiG-29UPG, SEPECAT Jaguar, a także Dassault Mirage 2000. Dodatkowo w linii nadal znajdują się (zmodernizowane) samoloty MiG-21, a od zeszłego roku prowadzone są dostawy Dassault Rafale (dotychczas do Indii trafiło 11 spośród 36 zamówionych egzemplarzy).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Koniec produkcji samolotów Suchoj Su-30MKI”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc