Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejne fundusze na utrzymanie floty śmigłowców Airbus H135 LPR

Fot. Łukasz Pacholski

8 listopada Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poinformowało o podpisaniu trzech umów dotyczących utrzymania i rozszerzenia możliwości operacyjnych 27 śmigłowców Airbus H135, które są eksploatowane w krajowym systemie pomocy publicznej.

Pierwsza z nich, zawarta 11 października, z JETA Aviation and Technical Solutions GmbH z Republiki Federalnej Niemiec dotyczy dostawy 30 kompletów uchwytów do mocowania kardiomonitorów-defibrylatorów wraz z samymi urządzeniami tego typu. Ten program doposażenia maszyn ma wartość 6 mln PLN bez VAT – postępowanie przetargowe uruchomiono w czerwcu. Jak podkreśla LPR, cały projekt ma być zrealizowany zgodnie z wymogami EASA i będzie wymagać certyfikacji.

Z kolei 17 października zawarto umowę z francuską firmą Rotor Parts on line S.A.S. (1,1 mln PLN bez VAT) w sprawie dostawy 10 kompletów zespołów filtrów IBF – w tym przypadku zastosowano procedurę przyspieszoną, co wynikało z potrzeb operacyjnych (upłynięcie dopuszczalnego terminu eksploatacji filtrów eksploatowanych w części śmigłowców) oraz braku wcześniejszego unieważnienia postępowania o charakterze otwartym. Z kolei 28 października brytyjska firma Turner Aviation Ltd. podpisała umowę w sprawie remontu prądorozruszników – będzie to kosztować 136 tys. USD (bez VAT).

8 listopada Pratt & Whitney poinformował z kolei o przekroczeniu granicy 200 tys. godzin pracy silników rodziny PW206B, które stanowią jednostki napędowe całej floty śmigłowców Airbus H135 należących do polskiego użytkownika. Obecnie Pratt & Whitney realizuje program dostaw 48 nowych silników PW206B2/B3, które zostały zamówione w lecie ubiegłego roku – dotychczas zamontowano już 25 z nich. Komunikat Pratt & Whitney jest nieco opóźniony do wydarzeń, przypomnijmy że w kwietniu bieżącego roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe poinformowało o przekroczeniu granicy 100 tys. nalotu floty 27 śmigłowców H135.

Przypomnimy, w ramach programu modernizacji floty wiropłatów, pierwsze H135 trafiły do LPR w 2009 roku. Początkowo Airbus dostarczył 23 egzemplarze, a w 2016 roku doszło do zamówienia kolejnych czterech. Obecnie są eksploatowane w oparciu o 22 bazy na terenie kraju. Aby utrzymać i rozbudować potencjał operacyjny, planowane są kolejne zakupy wiropłatów – być może postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone przez Ministerstwo Zdrowia w 2023 roku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc