17 grudnia wmurowano kamień węgielny pod fabrykę w Zalaegerszeg, stanowiącą własność spółki joint venture Węgierskich Sił Obronnych i koncernu Rheinmetall AG. Będą w niej powstawać m.in. bojowe wozy piechoty Lynx, zamówione we wrześniu przez Ministerstwo Obrony Węgier.
Kamień węgielny został dostarczony przez jeden z węgierskich śmigłowców H145M. W ceremonii wzięli udział minister obrony Węgier Tibor Benkő, minister innowacji i technologii László Palkovics, komisarz rządu ds. rozwoju obrony Gáspár Maróth i dowódca Węgierskich Sił Obronnych gen. Ferenc Korom. W fabryce, w latach 2024-2025, zainicjowana zostanie produkcja bwp Lynx KF41, których Węgry zamówiły 218 sztuk za ponad 2 mld EUR. Spośród tych pojazdów 172 formalnie powstać ma na Węgrzech, a 46 ‒ według oficjalnych informacji ma dostarczyć strona niemiecka (począwszy od 2022 r.) ‒ wysoce prawdopodobne jest jednak, że węgierskie zakłady wezmą udział w produkcji wszystkich wozów (w tym także na eksport), a przynajmniej ich podwozi, bowiem wieże powstawać mają w Australii).
Fabryka ta ma być głównym symbolem odbudowy węgierskiego przemysłu zbrojeniowego, do niedawna niemal nieistniejącego.
Podczas uroczystości komisarz Maróth zapowiedział, że węgierskie władze zamierzają rozwijać współpracę z niemieckim gigantem zbrojeniowym. Podpisano bowiem umowę, na mocy której, w nieodległej przyszłości, w Várpalota powstaną dwa kolejne zakłady, być może także w ramach joint venture. W pierwszym z nich będą wytwarzane materiały wybuchowe (w tym także dla innych europejskich odbiorców), a w drugim kompletowana będzie amunicja dużego kalibru. Ze strony rządu węgierskiego umowę podpisali komisarz Maróth i minister Palkovics, ze strony niemieckiej dyrektor generalny Rheinmetall AG Armin Papperger oraz Alexander Sagel, szef dywizji Rheinmetall Waffe Munition.
Według niektórych doniesień, Rheinmetall AG i władze Węgier podpisały jeszcze jedno porozumienie. Miałoby ono dotyczyć realizacji pracy badawczo-rozwojowej, w ramach której miałaby powstać nowa modułowa kołowa platforma opancerzona z napędem hybrydowym, w tym moduł pozwalający na przekształcić pojazd w kołowy bojowy wóz piechoty. Prototyp miałby powstać do 2024 r., zaś produkcja miałaby rozpocząć się na Węgrzech w 2027 r. Zapewne wóz ten pomyślany jest jako następca rosyjskich wozów rodziny BTR-80 w Węgierskich Siłach Obronnych, a także byłby produkowany dla ewentualnych odbiorców zagranicznych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu