Zaloguj

Niemieckie lotnictwo w Afryce

bezzałogowy system rozpoznania taktycznego Luna wykorzystywany przez niemiecki kontyngent w Mali

Niemiecki kontyngent wojskowy na terenie Mali wykorzystuje bezzałogowe systemy powietrzne Luna do prowadzenia rozpoznania taktycznego. Fot. EMT

Od kilku lat są prowadzone intensywne działania wojskowe na terenie Mali związane ze zwalczaniem fundamentalistów islamskich. O ile francuskie działania w 2013 r. podjęte na prośbę władz Republiki Mali dotyczyły wyłącznie jej obszaru (operacja „Serval”), to w przypadku operacji „Barkhane” obejmują obszar pięciu państw w rejonie Sahelu i Sahary, w tym w dalszym ciągu Mali.

Operacja „Serval” została wsparta przez siły zbrojne wielu państw afrykańskich, europejskich i azjatyckich. Kraje europejskie zaangażowały się początkowo przede wszystkim w działania logistyczne, a następnie szkoleniowe i wreszcie z użyciem uzbrojenia. Na mocy rezolucji ONZ nr 2100 z 25 kwietnia 2013 r. została utworzona Wielowymiarowa Zintegrowana Misja Stabilizacyjna w Mali (MINUSMA). Jej działania rozpoczęły się 1 czerwca i obejmują m.in. ustabilizowanie sytuacji w najważniejszych ośrodkach i miastach oraz wspieranie przywrócenia instytucji państwa, wspieranie wdrażania politycznej transformacji kraju oraz postanowień zawartych w „mapie drogowej”, w tym politycznego dialogu i organizacji wyborów, ochronę ludności cywilnej oraz personelu ONZ i zapewnienie przestrzegania praworządności w kraju. Dodatkowo siły MINUSMA zapewniają wsparcie działań humanitarnych.
Jednym z państw europejskich zaangażowanych w działania na terenie Mali są Niemcy. Jeszcze w kwietniu 2016 r. minister obrony Ursula von der Leyen zapowiedziała, że wkrótce zostaną tam przebazowane bezzałogowe samoloty rozpoznawcze Heron 1. Drugiego września poinformowano oficjalnie, że zapadła ostateczna decyzja władz niemieckich o wsparciu działań sił koalicyjnych BSP tego typu będącymi na wyposażeniu niemieckich sił zbrojnych. Jako bazę wytypowano lotnisko Gao, w części nazywanej Camp Castor. Przebazowanie całości wyposażenia i personelu z Lipska zaplanowano na okres 10 tygodni. Przed rozpoczęciem działań oprócz samolotów bezzałogowych przetransportowano dwa kontenery dla obsługi BSP oraz środki łączności i dodatkowe zaopatrzenie.
Heron 1 zostały wyprodukowane przez Israel Aerospace Industries, natomiast federalny urząd ds. sprzętu technologii informatycznych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr – BAAINBw) podpisał w ubiegłym roku umowę o ich leasingu z Airbus Defence and Space Airborne Solutions GmbH (ADAS) dla wprowadzenia tych systemów do działań na terenie Mali. Podobna sytuacja miała miejsce w Afganistanie, gdzie również współpracowano z Airbus Defence and Space (ADS). Według podpisanej umowy niemiecki personel wojskowy odpowiada za kontrolę samolotów podczas wykonywania misji bojowych, a pracownicy ADS zajmują się procedurami startu i lądowania oraz obsługą maszyn. Wcześniej rozpoznawcze samoloty bezzałogowe będące w wyposażeniu niemieckich sił zbrojnych były wykorzystywane na terenie Afganistanu i Turcji.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc