Na przestrzeni zaledwie dwóch tygodni Bundeswehra, za pośrednictwem Federalnego Biura ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Federalnych Sił Zbrojnych (BAAINBw, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), złożyła w firmie Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV), wchodzącej w skład grupy przemysłowej Rheinmetall AG, dwa odrębne zamówienia opiewające na ponad 8000 samochodów ze specjalnej rodziny HX/HX2, głównie w tzw. wariancie niezabezpieczonym UTF (Ungeschützte Transportfahrzeug –Unprotected Transport Vehicle), czyli ze standardową kabiną nieopancerzoną. Sumaryczna potencjalna wartość tych kontraktów to niemal 4,5 mld EUR.
15 czerwca złożono zamówienie na 1515 pojazdów logistycznych, z czego 265 z tzw. zabezpieczonymi nadwoziami wymiennymi. To kolejna umowa wykonawcza w ramach umowy ramowej dotyczącej systemów nadwozi wymiennych (WLS – Wechselladersystem), podpisanej w czerwcu 2020 r. Zamówienie jest w dużej mierze finansowane ze specjalnego funduszu na unowocześnienie Bundeswehry. Oprócz pojazdów BAAINBw zamówił 500 platform wymiennych, które będą służyć jako nośniki ładunku, a także 500 zestawów plandek i stelaży dachowych. Wartość tego zamówienia wynosi ponad 920 mln EUR brutto. Dostawa pojazdów rozpocznie się już drugiej połowie 2024 r. i zakończyć ma się już w połowie listopada br.
Umowa ramowa z czerwca 2020 r. dotyczyła dostawy do 2027 r. do 4000 ciężarówek z nadwoziami wymiennymi, z czego 1008 zostało już dostarczonych. Ciężarówki z nadwoziem wymiennym dołączają do pojazdów klasy UTF i poszerzają flotę pojazdów Bundeswehry z militarnej rodziny HX. Wybrane zostały pojazdy z serii HX2, w odmianie czteroosiowej, z wyłącznie pojedynczym ogumieniem. W ich kompletacji zwraca uwagę, że między systemem załadowczym a kabiną kierowcy zamontowano dwie wysokie, pionowe skrzynki na sprzęt i wyposażenie. Podstawowym wyposażeniem systemu wymiennych nadwozi jest hakowy system załadowczy opracowany przez Hiaba. Może on podnosić i opuszczać nadwozia wymienne w praktycznie każdym terenie, bez konieczności stosowania dodatkowego sprzętu przeładunkowego. Alternatywnie pojazdy mogą przewozić platformę wymienną lub kontener za pośrednictwem znormalizowanego 20-stopowego interfejsu ISO.
Część ciężarówek dla Bundeswehry do samodzielnej obsługi nadwozi wymiennych, palet i kontenerów będzie wyposażona w opancerzoną kabinę. Michael Wittlinger, prezes zarządu Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH, stwierdził: - Szerokie korzystanie się z umowy ramowej, finansowanej ze specjalnego funduszu, pokazuje duże znaczenie logistyki Bundeswehry w związku z „Zeitenwende” (punkt zwrotny). Dostawę wszystkich pojazdów do końca 2024 r. wspiera specjalny fundusz, który pomaga bezpośrednio wyposażyć i wzmocnić zdolności logistyczne oraz zrównoważony rozwój sił zbrojnych. Dzięki ponad 4000 pojazdów dostarczonym od 2018 r. nasze wojskowe ciężarówki serii HX stanowią obecnie istotny element możliwości logistycznych Bundeswehry i podkreślają znaczenie Rheinmetall dla logistyki.
1 lipca RMMV zawarła z Bundeswehrą kolejne, tym razem największe w swojej historii, zamówienie na pojazdy logistyczne. Po zatwierdzeniu finansowania przez komisję budżetową niemieckiego parlamentu federalnego 26 czerwca 2024 r., podpisano kolejną umowę ramową, która obejmuje dostawę do 6500 wojskowych ciężarówek o wartości do 3,5 miliarda EUR brutto. Pierwsza umowa wykonawcza w ramach tego kontraktu dotyczy dostawy ponad 610 pojazdów o wartości 312 mln EUR brutto, z czego już w trzecim kwartale 2024 r. ma zostać przekazanych 250. Finansowanie także pochodzi z tzw. funduszu specjalnego.
Nowa umowa ramowa umożliwi Bundeswehrze elastyczne zamawianie przez kolejnych siedem lat niezbędnych ilości pojazdów transportowych UTF klas ładowności 5000 kg (trzyosiowe) i 15 000 kg (czteroosiowe). Oprócz tego w ramach nowej umowy ramowej wprowadzona zostanie nowa kategoria pojazdów ‒ 4×4 UTF 3500 kg. Michael Wittlinger w następujący sposób skomentował zawarcie umowy: - Umowa ramowa w istotny sposób przyczynia się do szybkiego zaspokojenia potrzeb sił logistycznych Bundeswehry. Ustandaryzowana rodzina pojazdów i jednolitość z pojazdami innych krajów beneficjentów sprawiają, że pojazdy HX są głównymi pojazdami logistycznymi w NATO i wyznaczają standardy interoperacyjności oraz efektywności logistycznej w Sojuszu. To zamówienie po raz kolejny odzwierciedla naszą wiodącą rolę na światowym rynku pojazdów logistycznych.
Natomiast Armin Papperger, prezes i dyrektor generalny Rheinmetall AG, dodał: - Niezwykle krótki okres czterech miesięcy od zaproszenia do składania ofert do podpisania umowy po raz kolejny podkreśla, że nastąpił punkt zwrotny w zakresie zakupu pojazdów logistycznych. Jesteśmy wdzięczni za zaufanie jakim obdarzyli państwo produkty firmy Rheinmetall.
Komercyjna historia rodziny UTF liczy sobie siedem lat. W lipcu 2017 r. Bundeswehra złożyła w RMMV zamówienie na dostawę nowej rodziny wojskowych pojazdów terenowych UTF o ładowności taktycznej 5000 i 15 000 kg. Sami Niemcy określają, że kontrakt na UTF to projekt będący swoistą wzorcem, jak realizować takie programy, gdyż szczególnie w zakresie zamówień publicznych otworzył on nowe możliwości. Po raz pierwszy zawarto elastyczne umowy ramowe na duże ilości taboru. Od 2017 r. do końca 2024 r. do Bundeswehry trafi ponad 6000 nowych pojazdów HX wraz z hakowymi systemami załadunkowymi do obsługi znormalizowanych nadwozi wymiennych, kontenerów i palet (lWLS) oraz ciężkie czteroosiowe ciągniki siodłowo-balastowe, tworzące zestawy kategorii HET do przerzutu ciężkiej techniki bojowej czy innych ładunków o masie do 70 000 kg. Bazowo ciągniki te łączono z naczepami siedmioosiowymi, a od 2023 r. także z ośmioosiowymi. 6 października 2023 r. firma Doll Fahrzeugbau GmbH przekazała Bundeswehrze pierwszą partię podczołgowych naczep niskopodwoziowych – typ S8P-052 Spider – ośmioosiowych, o ładowności niemal 80 000 kg Szybsze dostawy naczep niskpodwoziowych dla Bundeswehry (zbiam.pl).
Co także ważne, duża część wartości dodanej tworzonej przy budowie WLS i UTF – ponad 75% – powstaje w Niemczech. Niemieckie są m.in.: osie, ramy, silniki, skrzynie biegów i rozdzielcze oraz wiele elementów wyposażenia. Niemniej montaż końcowy odbywa w Austrii, w Wiedniu w tamtejszych zakładach RMMV, wydzielonych strukturalnie z fabryki MAN-a odpowiadającej za małoseryjną produkcję wersji wybitnie specjalizowanych i specjalnych.
Konstrukcyjnie UTF i WLS opierają się na rodzinie RMMV HX. Od początku przeznaczone były do zastosowań wojskowych i odznaczają się dużą mobilnością, również w ciężkim terenie. Dostawy poważnych ilości pojazdów z rodziny HX do licznych odbiorców zagranicznych oznaczają znaczne korzyści w zakresie interoperacyjności i logistyki, szczególnie w odniesieniu do misji międzynarodowych. Oprócz Niemiec grupa użytkowników tych aut obejmuje obecnie: Wielką Brytanię, Australię, Nową Zelandię, Norwegię, Szwecję, Austrię, Węgry, Singapur, Słowenię, Danię i Ukrainę. Na całym świecie eksploatowanych jest obecnie ok. 20 000 HX-ów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu