Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Eks-czeskie BMP-1AK dla Sił Zbrojnych Ukrainy po remoncie

W Żytomierzu wyremontowano 26 bojowych wozów piechoty BMP-1AK dla Sił Zbrojnych Ukrainy ‒ wozy trafiły na Ukrainę za pośrednictwem polskiej firmy, nie obyło się przy tym bez sądowej batalii. Fot. Ukroboronprom

25 marca ukraiński państwowy koncern zbrojeniowy Ukroboronprom poinformował o zakończeniu remontu 26 bojowych wozów piechoty BMP-1AK dla Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Ukrainy. Prace wykonały, wchodzące w skład Ukroboronpromu, państwowe Żytomierskie Zakłady Pancerne (ŻBZ).

BMP-1AK trafiły do Żytomierza w październiku ub.r. Ich stan techniczny oceniono jako dalece niezadowalający, brakowało też niezbędnej dokumentacji. Miało to być konsekwencją długotrwałego składowania pojazdów w nieodpowiednich warunkach. Pracownicy ŻBZ dokonali przeglądu zawieszenia, silników, przygotowali też stosowną dokumentację remontową itd. Obecnie BMP-1AK są w pełni sprawne i jako takie zostały odebrane przez ukraińskie wojska lądowe ‒ niebawem zostaną dostarczone do jednostek czekających na leciwy, lecz sprawny sprzęt.

Pojazdy zostały dostarczone na Ukrainę za pośrednictwem polskiej firmy Wtórplast S.A. jeszcze w 2018 r. Pochodziły z nadwyżek Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej, o czym wówczas nie informowano. Jedyną istotną informacją z tego okresu była wyjątkowo niska cena. Według strony ukraińskiej, Wtórplast miał na mocy umowy z 2017 r. dostarczyć Siłom Zbrojnym Ukrainy 93 pojazdy. Dostawca jednak nie wywiązał się z kontraktu, dostarczając jedynie 20 wozów. Państwowe przedsiębiorstwo handlowe Ukrspeceksport, reprezentujące stronę ukraińską, musiało wystąpić wobec tego na drogę sądową. W lipcu 2020 r. polski sąd wydał korzystny dla strony ukraińskiej wyrok, nakazując Wtórplastowi: dostawę kolejnych 26 bojowych wozów piechoty (w sprawę został zaangażowany komornik), zwrot zaliczki pobranej z tytułu zawarcia kontraktu (w wysokości 9 mln USD ‒ za tę kwotę miano dostarczyć 50 pojazdów) i zwrot kosztów sądowych o wartości przekraczającej 3 mln USD. Powodem problemów miały być zaniżone koszty transakcji, które strona polska chciała jakoby podnieść (domagając się wypłaty dodatkowych środków) ze względu na niedoszacowanie kosztów remontu wozów do stanu zgodnego z przewidywanym przez umowę. Tym samym strona ukraińska otrzymała łącznie 46 pojazdów.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc