Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Egipt, ponownie, szansą dla amerykańskich koncernów lotniczych

Według mediów arabskich, rząd Egiptu chce zmodernizować przynajmniej część posiadanych samolotów F-16 Fighting Falcon co ma odbyć się z udziałem firm amerykańskich. Fot. USAF

26 września media arabskie, bazując na informacjach z kręgów rządowych w Egipcie, poinformowały, że rząd w Kairze planuje zrealizować duże inwestycje z udziałem amerykańskich koncernów lotniczych produkujących wielozadaniowe samoloty bojowe oraz mających w ofercie pakiety modernizacyjne.


Według mediów egipskich mowa o dwóch kluczowych projektach, które stają się powoli priorytetowe dla lotnictwa wojskowego tego kraju. Pierwszy z nich zakłada zakup niewielkiej partii wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F-15 Eagle w nieznanej konfiguracji. Co ciekawe, wsparciem w tym zakresie jest administracja izraelska, która lobbuje w Waszyngtonie możliwość sprzedaży samolotów do dłuższego czasu. Pierwsze informacje o tym projekcie zostały upublicznione w marcu bieżącego roku, a w kolejnych tygodniach były modyfikowane. Według mediów amerykańskich, początkowa propozycja Waszyngtonu została odrzucona przez Kair, gdyż obejmowała maszyny w odmianie zubożonej w stosunku do konfiguracji F-15EX Eagle II. Nowa propozycja, przygotowana w maju, zyskała ocenę pozytywną w Egipcie, a obecnie formalny wniosek jest rozpatrywany przez amerykański Departament Stanu. Nie można wykluczyć, że sprzedaż F-15 Eagle będzie powiązany z wcześniejszym anulowaniem przez Egipt zakupu rosyjskich Su-35S, co wiązało się z presją amerykańską oraz (nieoficjalnie) niekorzystnymi wynikami testów prowadzonych przez Egipcjan.

Obok zamówienia nowych maszyn, Egipt jest także zainteresowany gruntowną modernizacją posiadanych wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon, które były dostarczane do tego kraju w latach 1982-2013. O ile maszyny ostatniej partii (20 sztuk Block 52+ Advanced) można uznać za nowoczesne, tak pozostałe potrzebują gruntownej modernizacji. W ciągu lat Egipt zamówił 42 F-16A/B Block 15 (dostawa w latach 1982-85), 60 Block 32 (1986-1988), 138 Block 40 (1991-2002). Spośród nich w linii znajduje się około 220 sztuk, z których większość (poza Block 15) mogą zostać zmodyfikowane do standardu F-16V.

Wznowienie szerokiej współpracy ze Stanami Zjednoczonymi ma pozwolić na rozbudowę potencjału operacyjnego, a także wykorzystanie środków pomocy wojskowej FMF. Egipt jest bowiem jednym z największych odbiorców amerykańskich programów wsparcia militarnego – rocznie jest to ponad 1,3 mld USD. Dodatkowym argumentem jest wprowadzenie sankcji na współpracę z Rosją, która partię wielozadaniowych samolotów bojowych MiG-29M, a także śmigłowców wojskowych różnych typów. Obecnie ze względu na embargo, poziom ich gotowości operacyjnej ulega systematycznemu obniżeniu co wpływa na potencjał całych egipskich sił zbrojnych.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc