Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Brytyjscy Marines mają otrzymać nowe jednostki desantowe

Wizja artystyczna jednostki Sabre 2, zaproponowanej przez firmę StellerSystems z Nailsworth w hrabstwie Gloucestershire jako odpowiedź na jednostki typu CIC. Fot. StellerSystems

30 maja ujawniono kolejne informacje dotyczące programu pozyskania nowych jednostek desantowych dla brytyjskiego Korpusu Piechoty Morskiej (Corps of Royal Marines).

Z ramienia brytyjskiego Ministerstwa Obrony, osobą odpowiedzialną za realizację programu modernizacji RM znanego jako FCF (The Future Commando Force) został kmdr Nick Unwin. To właśnie ten oficer podczas odbywającej się w Farnborough konferencji CNE 2023, wspomniał o kwestiach związanych ze środkami desantu morskiego dla Royal Marines. Ujawnił wówczas, że jednostki te, którym nadano póki co roboczą nazwę CIC (Commando Insertion Craft), mają mieć zdolność transportu żołnierzy oraz niewielkich pojazdów na odległość do 150 Mm z prędkością +25 węzłów. Jednym z ciekawszych wymagań, o których wówczas wspomniał jest konstrukcja ograniczająca skuteczną powierzchnię obicia radiolokacyjnego (SPO). Co niewątpliwie stanowić będzie nie lada wyzwanie dla firmy, która wygra postępowanie przetargowe. Nie mniej interesującym, acz wydającym się całkiem oczywistym, aspektem nowych jednostek ma być zwiększony komfort transportowanych żołnierzy, tak by po dotarciu na ląd byli w stanie od razu podjąć działania. Co przy obecnie eksploatowanych jednostkach wcale nie jest takie oczywiste.

Program FCF zakłada transformację brytyjskich sił desantowych tak, by były bardziej elastyczne, ale i skuteczne. Obecnie głównym środkiem transportu żołnierzy RN pomiędzy okrętem a lądem są barki desantowe LCVP (Landing Craft Vehicle Personnel) Mk 5. Jednostki te budowane były przez stocznie Vosper Thornycroft oraz FBM Babcock Marine. Pierwsze do służby przyjęto w 1996 roku i zbudowano ich łącznie 23 egzemplarze. Do chwili obecnej eksploatowanych jest 19 sztuk (cztery wycofano w 2014 roku). Przenoszone są, w liczbie czterech sztuk, na pokładach okrętów desantowych typu Albion (Albion L 14 w służbie od 2003 roku oraz Bulwark L 15 w służbie od 2004 roku). Jednostki typu LCVP Mk5 legitymują się wypornością 24 ton przy wymiarach 15,7 x 4,3 m. Umożliwiają transport do 35 w pełni wyekwipowanych żołnierzy na odległość do 210 Mm z prędkością 25 węzłów. Jak zatem widać zespół czterech takich barek jest w stanie dostarczyć na brzeg całą, liczącą 140 żołnierzy, kompanię piechoty morskiej. Czas jest jednym z kluczowych wymagań w przypadku FCF, obecnie obowiązujące bowiem harmonogramy zakładają wycofanie wszystkich LCVP Mk5 do 2027 roku. Wszystkie prace związane z projektem CIC mają się zakończyć do końca 2024 roku, podczas gdy wybór wykonawcy i podpisanie stosownych umów nastąpić ma nie później niż do końca 2025 roku. Łącznie planowana jest budowa 20 nowych jednostek desantowych co ma kosztować brytyjskiego podatnika 191 mln GBP.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc