Zaloguj

Australijskie baterie akumulatorów do „szwedzkiej Orki”

Fot. Saab

Australijski producent ogniw galwanicznych PMB Defence zakontraktował system baterii akumulatorów do pary okrętów podwodnych typu A26, budowanych w Karlskronie przez stocznię Saab Kockums dla Marynarki Wojennej Szwecji. To typ jednostek oferowanych Polsce w ramach programu Orka.


Spółka Pacific Marine Batteries Defence z siedzibą w Osborne Naval Shipyard na przedmieściach Adelajdy wykona na zlecenie Szwedów dwa komplety systemów baterii ogniw kwasowo-ołowiowych do obu jednostek typu A26 Blekinge. Oznacza to, że nasi północni sąsiedzi położyli większy nacisk na rozwój i eksploatację systemu napędowego AIP (Air Independence Propulsion, działającego bez dostępu powietrza atmosferycznego) opartego na silnikach spalinowych systemu Stirlinga, nie zaś w ogniwach litowo-jonowych bądź pokrewnych. Te ostatnie robią się coraz popularniejsze, i choć nie wyprą od razu AIP, to pierwsze kroki w tym kierunku już postawiono. Chodzi tu o dwa japońskie okręty typu Sōryū Mk II (27SS), czyli Ōryū (SS 511) i Tōryū (SS 512), oraz tajwańskie IDS, których budowę niedawno rozpoczęto. Nie będą one miały AIP, leczy baterie Li-Ion.

PMB Defence jest uznanym producentem systemów ogniw do okrętów podwodnych. Spółka do tej pory dostarczyła 26 i robi 27. baterię ogniw kwasowo-ołowiowych do jednostek typu Collins, eksploatowanych przez Royal Australian Navy. Sześć okrętów zaprojektowanych w Szwecji i zbudowanych w Australii, jednych z największych z napędem konwencjonalnym, musi je wymieniać co sześć lat. Zgodnie z przewidywaniami, będą one produkowane do ok. 2040 r.


Tylko w tym roku firma zakontraktowała kilka umów na ogniwa do okrętów podwodnych. W maju zawarła umowę z Ministerstwem Obrony Zjednoczonego Królestwa na dostawę 10 testowych modułów baterii niklowo-cynkowych. Jeśli spełnią oczekiwania, trafią na atomowe okręty wielozadaniowe typu Astute. Ponadto PMB Defence realizuje wrześniowy kontrakt z Kanadą, w ramach którego wykona komplety baterii ogniw kwasowo-ołowiowych do czterech okrętów podwodnych typu Victoria (dawny brytyjski typ Upholder). Ponadto australijski producent zakupił w czerwcu od amerykańskiej grupy EnerSys podmioty, maszyny, oprzyrządowanie, zapasy i prawa do własności intelektualnej związane z działalnością w zakresie wytwarzania akumulatorów do okrętów podwodnych. Czyni to z PMB Defence jednego z czołowych producentów tego sprzętu na świecie.


Spółka znalazła się też - obok greckiej Sunlight - na „krótkiej liście” dostawców ogniw wybranej przez francuski koncern Naval Group, nadzorujący podwodny kontrakt stulecia. Dotyczy on budowy dwunastu okrętów typu Attack, znanych też jako Shortfin Barracuda Block 1A, dla Królewskiej Marynarki Wojennej Australii.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc